Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

På måndag presenterar regeringen budgetpropositionen för 2016. De flesta förändringar är redan kända. Ett av förslagen är höjd skatt på drivmedel.

Redan idag finns en automatisk höjning av energi- och koldioxidskatten på bensin och diesel. Vid varje årsskifte höjs skattesatserna med inflationen. Det är inflationen mellan juni-juni åren före som styr, samma jämförelse som styr prisbasbeloppets upp- eller nedräkning.

Den senaste inflationen juni-juni skulle innebära en mindre sänkning av skatten. För att undvika det – skatten behövs och klimatfrågan är central – kommer skatten att höjas med 57,5 öre per liter på bensin, momsen inräknad. En liter diesel höjs med 63,5 öre inklusive moms.

En nyhet är att skatterna ska räknas upp mer än tidigare från och med 2017. Förutom inflationen ska de sammanlagt höjas med ytterligare 2 procentenheter. Vi känner igen det från uppräkningen av skiktgränserna för statlig skatt, även om man frångår regeln nu några år, vad gäller nedre gränsen.

För inkomstskatten handlar det om att inte fler med tiden ska behöva betala statlig skatt. Lönerna stiger ju normalt med mer än inflationen. Utan den regeln skulle så småningom de flesta komma upp i nivån för att betala statlig skatt.

I fallet med skatt på drivmedel handlar det om att få ned klimatpåverkan. Men förändringen leder till att priset med åren stiger rejält. Som en ränta-på-ränta-effekt. Om en liter bensin idag kostar 13,50 kronor kommer pumppriset att ha stigit med 25 procent på 10 år, till nära 17 kronor per liter och med 65 procent på 20 år till drygt 22 kronor per liter. Bara på grund av skattehöjningen och med en inflation (för skatteberäkningens skull) på två procent enligt Riksbankens målsättning. Annars är det beräknat utifrån att råvarupriset ligger kvar på dagens nivå.

Förmodligen kommer skatteintäkterna inte att öka i den utsträckningen, då omställning till andra drivmedel kommer att öka. Det är en önskvärd förändring från politikerhåll, men för konsumenten gäller det att räkna på kostnaderna för nyinköp av fordon. Kanske bilpooler blir ett än mer attraktivt alternativ?

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.