Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Privatleasing blir allt populärare. Och för elbilen kan det vara en smart lösning.

Allt fler väljer att leasa sin nya bil istället för att äga den. En fast månadskostnad under ett antal år är det främsta fördelen. Det är inte säkert att det är den billigaste lösningen men många uppskattar att inte behöver tänka på någon kontantinsats, låneräntor, olika serviceavtal och restvärdet när det efter två-tre år är dags att sälja bilen.

Det följer också trenden på många andra områden, vi väljer allt oftare att hyra eller prenumerera på varor istället för att äga.

När det gäller privatleasing av bilar är kundens snittålder 45 år. Snittåldern för nybilsköparen är 54 år. De som är i åldern 18-25 år står för sju procent av all privatleasing men bara 2 procent av alla nybilsköp. Däremot väljer äldre att köpa bilen. I åldern 66-70 år står man för 13 procent av alla nybilsköp men bara fyra procent av privatleasingen. Det är också en större andel kvinnor som väljer privatleasing framför att köpa en egen bil. På fem år har privatleasing blivit fem gånger så populärt och marknaden fortsätter att öka i rask takt. Allt enligt Vroom och leaseonline.se.

Med dagens låga räntor kan det bli billigare att ta pengar från bankkontot eller belåna bostaden och köpa bilen. Men i ett fall kan det bli en sämre affär än att leasa.

Det gäller elbilar av olika slag. I leasingavgiften har bilhandeln räknat med ett återköpsvärde om två-tre år, ett framtida värde på bilen. Men det är mycket svårt att veta hur ett framtida värde på en elbil kommer att utveckla sig. Problemet är hur batteriet ska värderas. Det finns idag inga bra metoder för att mäta begagnade bilbatteriers kapacitet. Dessutom finns det en risk, eller möjlighet, att forskningen kring bilbatterier går fort fram och nyare batterier kommer att utklassa dagens batterier.

För att minska risken finns i dag även några köpebilar där bilen köps men batteriet hyrs.

I leasingen är det alltså bilhandlaren och inte kunden som tar risken när det gäller elbilens framtida värde. Den som hyr istället för att köpa behöver alltså inte riskera att om några år stå med en elbil vars batteri i värsta fall inte är värt något och därmed även sänker bilens totala värde kraftigt.

Här kan du se mer om andrahandsvärdet på elbilar
Din Ekonomi om elbilar

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.