Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Längtan till havet lockar många av oss att köpa en båt. Men det finns en hel del att tänka på för båtköparen. Särskilt om du väljer en begagnad båt. Här är några tips från en som gjorde sitt livs sämsta affär när hon köpte en motorbåt.

Tänk på vem du köper av. Är det en näringsidkare som säljer har du ett starkare konsumentskydd än om du köper av en privatperson. Du kan till exempel lättare klaga och få ersättning för fel på båten och häva köpet enligt reglerna i konsumentköplagen.

Behöver du hjälp med besiktning och värdering av en båt kan du anlita en värderingsman. Det kan vara särskilt bra om du köper av en privatperson. Besiktningsmannen granskar båten och noterar eventuella fel och brister i ett besiktningsprotokoll. Var noga med att välja en auktoriserad besiktningsman, du hittar dem hos Båtbesiktningsmännens Riksförbund.

Ett stort problem för båtköpare är att det är så många stulna båtar som säljs. Tänk på att lagen ändrades för några år sedan, det går inte längre att hävda god tro och behålla båten om det senare visar sig att det är en stulen båt du köpte. Får du besked att båten du köpt är stulen är det bara att lämna den till den ursprungliga ägaren. Möjligheten att få tillbaka pengarna från säljaren brukar vara små, mycket små.

Larmtjänst har tagit fram ett antal råd för dig som tänker köpa en begagnad båt eller båtmotor. Du kan läsa mer på www.larmtjanst.se.
Kontrollera säljarens identitet och mantalsskrivningsadress. Falska ID-handlingar förekommer. (Kontrollera om möjligt även tidigare ägare.)
Skriv upp säljarens namn och personnummer. Är säljaren ovillig att lämna denna information finns anledning att bli misstänksam.
Kontrollera båtens och/eller motorns identitet.
Skriv av skrovnumret och motornumret. Observera att båtens skrovnummer inte är det samma som den gamla ”blå skylten” som äldre båtar också är märkta med. Tänk på att skrov- och motornummer kan vara förfalskade.
Skriv av eventuell registeringsbeteckning från båten.
Fråga efter båtpärm, instruktionsböcker, alla nycklar, servicebok och servicehandlingar.
Kontrollera säljarens försäkring. I vilket bolag är båten försäkrad?
Kontrollera säljarens behörighet att sälja båten. Äger säljaren verkligen båten? Har säljaren en handling som stryker hans eller hennes inköp av båten?
Är båten betald? Risken finns annars att du som köpare får betala båten en gång till därför att säljaren har ett avbetalningskontrakt på båten.
Kontrollera hos sjöpolisen och Larmtjänst att båt och/eller motor inte är efterlyst så som stulen.

En fritidsbåt bör vara CE-märkt. Det innebär att tillverkaren garanterar att båten uppfyller EU-krav. Denna märkning infördes i juni 1998. Båtar som fanns i Sverige före detta datum behöver inte vara CE-märkta. CE-märkta båtar ska ha ett skrovidentifikationsnummer, en CIN-kod. Numret finns på båtens styrbordssida i aktern under relingslisten. Den finns också på ett hemligt ställe på båten. Skriv upp denna kod. Den är bra att ge till polisen om båten senare blir stulen. Detsamma gäller motorns tillverkningsnummer.

När du köpt din båt bör du också själv se till att märka den ordentligt. Är båten identifierbar är det lättare att hitta den om den blir stulen. Larmtjänst rekommenderar båten förses med en synlig samt flera dolda namnskyltar. Var särskilt noga med att märka utombordsmotorn, den är särskilt stöldbegärlig. Be också försäkringsbolaget om råd om hur du ska skydda din båt. Glöm inte att ta flera bra foton av båten.

Försäkra båten så snabbt du kan. Jämför olika försäkringsbolag och be om offerter. Se om du kan få rabatt för att du har flera försäkringar i samma bolag eller för att du ökar säkerheten kring båten. En bra båtförsäkring ska täcka inbrott, stöld och grundstötning.

Tänk också på att en kurs för Förarbevis, bra sjökort och färska tampar är bra försäkringar för att få en riktigt givande båtsommar.

Vilka fel gjorde jag när jag köpte en begagnad motorbåt för tio år sedan? Många! Visserligen köpte jag genom en båtmäklare och allt sköttes helt korrekt. Jag träffade den förre ägaren som beskrev hur lätt den sex meter långa motorbåten var att sköta för en person. Men jag provkörde den aldrig. Det var det första misstaget för jag klarade absolut inte att både köra och hoppa iland med tamp.
Mitt andra misstag var att inte räkna på förbrukningen. Båten drack hejdlöst med bensin och det är inte kul när en tur till närmaste badvik kostar ett par hundra kronor.
Det tredje misstaget var att jag inte insåg att båtens nya motor var alldeles för kraftfull. En liten putt på reglaget och båten for fram i full fart.

Jag blev helt enkelt rädd för min motorbåt. Det enda raka var att be mäklaren sälja båten och när allt var klart var jag 75 000 kronor fattigare. Mitt livs sämsta affär.
Och i fortsättningen blev det som tidigare – sköna seglatser med vänners segelbåtar.

Se mer: Båt hett igen – det här bör du tänka på

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.