Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Barn, ungdomar och pengar är i fokus under denna vecka. Runtom i världen uppmärksammas Money Week och i Sverige anordnas tävlingar, seminarium och chatt. Allt handlar om att öka ungas kunskaper i privatekonomi.

I skolans läroplaner finns målsättningar för kunskap i privatekonomi i olika ämnen. För grundskolan gäller det hem- och konsumentkunskap och för gymnasiet samhällskunskap. Men vikten av kunskaper och förståelse kan inte nog lyftas upp. Vuxenvärlden är full av fällor att trilla i, och de blir inte färre. Det visar problem som dyker upp av och till, inte minst kring fondbolag, mobilabonnemang, anvisningsavtal för el och snabblån.

Finansinspektionen har tillsammans med flera olika intressenter, bland annat Ung privatekonomi och Nasdaq, utlyst en tävling, Money Week Challenge, för skolor runt om i Sverige. Uppdraget var att på Youtube presentera en idé som tar upp motivation för sparande, hur man får pengar att växa och om pedagogik för att lära ut om privatekonomi. Den 31 mars samlas de åtta finalisterna på Myntkabinettet i Stockholm för finalen och för att kora vinnarna. Vinnarlaget får bland annat sitt vinnarfoto publicerat på Times Square i New York.

Ett lunchseminarium äger rum den 27 mars på Myntkabinettet. Rubriken är ”Hur kan unga lära sig om privatekonomi?”. Seminariet anordnas av bankernas privatekonomer och Bankföreningen. Bland annat berättar kognitionsvetaren Elin Helander om hjärnans funktion i samband med långsiktiga beslut och kommunikationsforskaren Charlotta Bay om hur man pratar med barn och unga om ekonomi så att de förstår. Läs mer om seminariet här.

Övriga aktiviteter under veckan är bland andra möjligheten för barn och unga att ställa frågor i en chatt med privatekonomer via tidningen Expressen, Nordea erbjuder öppna föreläsningar runt om i landet samt Ung Privatekonomi och Ung Ekonomi (Swedbank) kommer att prata privatekonomi i många gymnasieskolor.

I dagarna har en annan fråga varit på tapeten, att elever behöver få till sig mer av digitala kunskaper i skolan. Då har det framhållits att lärarna också måste få utbildning i detta. En mycket bra tanke. Men några idéer om att det behövdes ett kunskapslyft för lärarna när ämnet privatekonomi kom in i gymnasiets läroplan framfördes inte. Det hade behövts ett större tryck där. Det är som att privatekonomi ses med någon slags styvmoderlig blick och med misstänksamhet. Jag fortsätter därför att tjata på om att privatekonomi behöver komma in i lärarnas grundutbildning och vidareutbildning som ett specifikt ämne. Och jag undrar: När kommer första professuren i privatekonomi?

Money Week i Sverige är en sammanslagning av Global Money Week som CYFI står bakom och European Money Week, som Europeiska Bankföreningen står bakom. CYFI är en stor, internationell, rörelse för att öka kunskapen bland barn och unga Bokstäverna står för Child & Youth Finance International.

Global Money Week förra året involverade 132 länder, nära 14 000 organisationer och sju miljoner barn och unga. Mer än 33 000 aktiviteter genomfördes. Vi är knappast ensamma i världen om att se detta behov – att unga behöver kunskap i privatekonomi.

Nu önskar jag slutligen finalisterna i Money Week Challenge lycka till, i tävlingen och i vuxenlivet!

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.