Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

VW-skandalen kommer att landa hos konsumenterna. Från fokus på företaget och börskursen till vad det betyder för oss som bilägare och för vilken miljö vi vill ha. Konsumentskyddet måste bli bättre.

Ännu vet vi inte om skandalen begränsar sig till Volkswagen eller om det är fler som manipulerat med testvärden. Låt oss hoppas att det inte är ett branschproblem.

Vad vi vet är att branschen under många år har arbetat för att öka försäljningen av dieselbilar. I dag är 60 procent av bilarna som säljs i Sverige dieselbilar.

En viktig faktor vid valet av bil och bilmodell är drivmedelsförbrukningen. Och vi har vant oss vid att den verkliga förbrukningen är högre än den förbrukning som anges i bilens fakta. Konsumentorganisationer, framför allt i USA, har länge krävt att bilföretagen redovisar den verkliga förbrukningen men branschen har hållit emot. En skillnad på 5-10 procent kanske inte är så mycket att uppröras av men när det klättrar uppåt 20-25 procent finns det anledning att reagera.

Dieselbilens känsliga punkt är avgaserna och vi vill att bilen ska släppa ut så lite farliga partiklar som möjligt. Därför är de utsläppsvärden som anges för en bil en väsentlig del av marknadsföringen av bilen. Är värdena högre i verkligheten är det allvarligt och helt klart falsk marknadsföring.

Vem är ansvarig? Det är mycket svårare att svara på. I första hand är det säljaren som ansvarar för varan. Återförsäljaren av en vara kan i sin tur vända sig till leverantören/grossisten som i sin tur kan vända sig till tillverkaren. Den konsument som vågar dra igång med återbetalningskrav kommer att kunna räkna med långa rättsprocesser och en oviss utgång.

De som kommer att få det tufft framöver är alla återförsäljare av VW och märkesverkstäderna. De har ju ingen del i de falska värdena men det är de som måste möta alla frågor och allt missnöje.

Hur stor är skadan? Det är svårt att värdera skadan av att vara mer ”miljöbov” än tänkt. Det är enklare att räkna på vad falska förbrukningsvärden kostar bilköparen.

Då är det enklare om konsumentorganisationer och myndigheter som ska värna konsumentintressen blir tuffare och ställer hårdare krav på branschen. Krav på bättre och verkligare tester är ett steg. Ett annat är att inte tillåta förskönade förbrukningsuppgifter.

Hur ska vi då tänka om vi vill välja bil utifrån miljön? Dieselbilen som miljöbil har fått sig en törn i skandalen. Frågan är om vi kommer att känna oss trygga med redovisade testvärden eller om hela branschen kommer att mötas av misstro. Det händer också mycket när det gäller utveckling av drivmedel. I dag finns allt större möjligheter att göra både diesel och bensin på förnybar energi. Lignol är ett exempel på spännande svensk teknik. Hur dessa frågor hanteras inom EU är dock en fråga för sig.

Och alternativet elbil? Den svenska elen är ofta miljövänligt framställd. Men hur är det med el från kolkraftverk söder om oss? Och batterierna görs med värdefulla metaller som inte kan förnyas och kräver stora insatser vid skrotning. Det är inte lätt för en vanlig konsument att göra en miljöbedömning av elbilarna.

Ja, det är inte lätt att försöka vara en bilägare med miljötänk. Och det blir inte lättare när en av världens största biltillverkare fuskar.

 

Se även: Din Ekonomi: Så drabbas du av VW-krisen

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.