Att äga sin bil ger stor frihet. För många barnfamiljer och bilpendlare är den också en nödvändighet. Men den kostar. Inte sällan handlar det om runt 5 000 kronor i månaden. För en större bil som körs mycket blir det mer. Idag är det vanligt bland storstadsbor att inte ha någon bil eller ens skaffa körkort. Men ibland hägrar en bilsemester inom landet eller till kontinenten.

Vilka alternativ finns för att ha tillgång till en bil bara över sommaren?
Köpa begagnad bil som säljs till hösten.
Långtidshyra av biluthyrare.
Gå med i en bilpool

Här kan du väga de olika alternativen mot varandra och kolla vilket som passar just dig bäst:

Köpa sommarbil
Det kan vara smart och ekonomiskt att köpa en billigare begagnad bil, speciellt om man är händig och förstår sig på bilar.

Samtidigt finns det risker man inte kan försäkra sig mot: att bilen är behäftad med skulder, är i dåligt skick eller att efterfrågan på begagnat sjunkit efter sommaren.

Köper man bil privat måste man undersöka att bilen är skuldfri. Att bilen är fri från skatteskulder kontrollerar man hos Transportstyrelsen. Där framgår också vem som är ägare. Att bilen inte är belånad ska säljaren bevisa genom att visa att lån är betalda eller att det framgår av köpeavtal att den är betald kontant.

Man måste själv undersöka bilens skick. Det finns inget konsumentskydd för köp mellan privatpersoner, så provkör och kontrollera servicebok och besiktningsprotokoll. Det kan också vara värt att boka ett besök på en teststation.

När sommaren är över kan det bli svårt att sälja bilen. Men det finns alltid de som startar nya liv med behov av bil. Det kan vara den som startar sitt studentliv eller en ny yrkesbana på annan ort. Det kan vara den som separerar och behöver egen bil.
Är bilen välskött och fräsch är det lättare att sälja den. Kanske en händig person till och med kan sälja den till högre pris än man köpt den till.

För att köpa privat ska man förutom kontrollerna se till att begära en varudeklaration. Den finns att skriva ut på sajten Hallå Konsument. Ett riktigt köpeavtal ska skrivas, i två exemplar, ett till er var. Det finns att ladda ned på Konsumentverkets hemsida. Till sist gäller det att teckna försäkring och registrera ägarbytet hos Transportstyrelsen via det registreringsbevis som säljaren har.

Kostnaden är svår att uppskatta, men bara bensin för exempelvis 300 mil, 0,8 liter per mil, går på cirka 3 500 kronor. Försäkring, fordonsskatt, test med mera kan kosta ett par tusenlappar. Hur mycket bilen tappar i värde beror främst på bilens ålder och hur mycket man kört.

Långtidshyra
För att slippa risken med ägande, komma åt en nyare och kanske bränslesnålare bil och dessutom vara försäkrad kan långtidshyra vara ett bra alternativ. Men det är dyrare. För en månad med högst 300 mils körsträcka kan kostnaden bli 7 000-9 000 kr plus extra försäkringsskydd. Till det kommer drivmedelskostnaden.

Bilpool
Att vara med i en bilpool kan vara ett alternativ för den som behöver en bil av och till även under vinterhalvåret. Det som är en stor skillnad mot att långtidshyra är att man betalar en månatlig kostnad. Den fasta kostnaden är högre ju mer man åker, men tim- och mil-kostnaden blir då lägre. Kör man ett par gånger i månaden kan månadsavgiften landa på 300-400 kronor. En längre sommarsemester kan ändå bli i stort sett lika dyr som att hyra från bilfirma, men med skillnaden att bensinkostnaden kan ingå.

Så slutsatsen är att den som behöver en bil under sommaren för flera resor och under längre tid är det med lite tur och skicklighet billigast att köpa en sommarbil. Då behöver man inte heller planera långt i förväg för att boka sin bil. En egen bil är förenat med risk att kostnaden blir större än planerat, men den ger helt klart en större frihet

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.