Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Volvo Cars har stora ambitioner och i mitten av nästa årtionde siktar bolaget på att generera hälften av försäljningen från helt elektrifierade bilar. Samtidigt ska en tredjedel av bilarna vara självkörande och hälften ska erbjudas via företagets egna abonnemangstjänst.

Enligt den affärsplan som Volvo Cars presenterar på torsdagen ska initiativen skapa nya källor till återkommande intäkter.

”Dessa initiativ kommer att hjälpa till att omvandla Volvo från ett rent bilföretag till att vara en tjänsteleverantör för konsumenter”, säger vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Finansiellt sett siktar Volvo Cars på att öka vinstmarginalen till runt 9 procent vilket är i nivå med andra premiummärken som Audi och BMW. Planen är att försäljningen ska fördubblas till 1,2 miljoner bilar till år 2025, skriver Financial Times.

Den nya affärsplanen kan ses i ljuset av att Volvo Cars ägare Geely överväger att sätta biltillverkaren på börsen framöver. Det har tidigare rapporterats att Geely vill se en värdering av Volvo Cars på minst 30 miljarder dollar, motsvarande nästan 260 miljarder kronor, för att gå vidare med en notering.

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.