Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Tencent har säkrat de exklusiva rättigheterna till MMO-spelet PlayerUnknown’s Battlegrounds, PUBG, i Kina. Det rapporterar Technode.

En uppgörelse har nåtts med spelets skapare, sydkoreanska PUBG Corporation, där Tencent lovat att bland annat förbättra spelupplevelsen med en ökad serverkapacitet.

Det hela kan samtidigt ställas mot bakgrund av att den kinesiska pressmyndigheten, Sappfrt, i oktober sade att spelet förmodligen inte skulle få en licens i Kina. Bakgrunden var att det våldsamma och blodiga i PUBG inte ansågs överensstämma med landets socialistiska värderingar.

Tencent sade i ett uttalande att ett särskilt fokus kommer läggas på att överföra ”hälsosamma kulturella begrepp och värderingar” till de minderåriga spelarna.

PUBG är inspirerat av kultfilmen Battle Royale där upp emot 100 spelare placeras på en öde ö för att strida mot varandra och kämpa om överlevnad. 40 procent av spelets användare finns i Kina.

MMO är en förkortning för Massively multiplayer online där flera spelare kan interagera med varandra i en virtuell värld.

Se Carl Armfeldt snacka om PUBG här

Finwire/EFN

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.