Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Klädkedjan RNB:s omsättning under andra kvartalet var i linje med samma period i fjol samtidigt som nettoresultatet förbättrades under perioden. Bolagets försäljning i e-handeln ökade med 50 procent under kvartalet.

Omsättningen uppgick till 589 miljoner kronor (590).

Rörelseresultatet blev 4 miljoner kronor (11), med en rörelsemarginal på 0,7 procent (1,9). Resultatet efter skatt blev 1 miljoner kronor (-3).

Precis som sina sektorkollegor i detaljhandeln vittnar RNB om en omställning från fysisk butik till e-handel. Vd Magnus Håkansson skriver i rapporten att transformationen från fysisk handel till e-handel har gått in i ett exponentiellt förlopp och att bolagets organisation går för högtryck i omställningsprojektet.

”Vårt rörelseresultat på 4 miljoner kronor är otillfredsställande men en ögonblicksbild mitt i omställningsarbetet”, skriver vd i rapporten.

I rapporten skriver bolaget att förändringen från fysisk butik till e-handel sker snabbt.

”Polarn O. Pyret, som är längst fram i omställningsarbetet, ökar såväl omsättning som resultat. Brothers, med ökad jämförbar försäljning i kvartalet, tar rygg på PO.P. Omställningen i Departments & Stores går trögt, men med Man of a kind och snart motsvarande för damsortiment, tas DSE:s unika varumärkesrelationer tillvara inom e-handel”, skriver bolaget.

Koncernens totala e-handel ökade med 50 procent jämfört med föregående år och uppgår nu till 128 miljoner kronor på årsbasis.

Försäljningen i jämförbara svenska butiker sjönk 1,5 procent under perioden.

”Vi är inte nöjda med att rapportera en försäljningsminskning med -0,6 procent i kvartalet och -1,5 procent i Sverige för jämförbara enheter. Men jämfört med Stilindex som i kvartalet
var ned -6,4 procent ser vi ett fint kvitto på att konsumenten attraheras av våra varumärkeskoncept och kollektioner”, skriver vd vidare.

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.