Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Framtidsförväntningarna bland handlare i fysisk butikshandel fortsätter att falla och är nere på 90,2 i mars, en minskning med 3,2 enheter. Det är samtidigt drygt 10 enheter lägre än samma månad förra året. Det var framför allt förväntningarna på den framtida försäljningen som sjönk, uppger Svensk Handel i sin månadsrapport.

Inom e-handeln är det däremot optimism och framtidsförväntningarna steg med 2,5 enheter till 117,6 i mars månads Handelsbarometer. Det är första gången som framtidsförväntningarna redovisas specifikt bland e-handelsföretag.

”Handeln står mitt i ett skifte som drivs av ett kundbeteende som förändras i snabb takt. Vi har nått en brytpunkt där all tillväxt inom sällanköpshandeln sker på nätet. Optimismen bland Sveriges e-handlare är het”, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.