Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Enligt den grekiska mytologin var Pandora den första kvinnan. Pandora är också namnet på det danska smyckesföretaget som just nu växer så det knakar.

 

Jag har sedan flera år haft fördomar mot Pandora. Av extremt långsökta skäl. Jag hade en gång en kollega som alltid gav sin fru Pandorasmycken när det nalkades någon högtid. Jag var aldrig speciellt förtjust i just den kollegan. Och eftersom han gillade Pandora så var det naturligt för mig att avfärda Pandora. Så funkar investeringslogiken ibland.

I förra veckan hade vi Stephanie Gabrielsson som gäst i Börslunch. Hon ville gärna prata om just Pandora. Jag förklarade då varför jag inte gillade deras smycken. ”Just därför ska du äga Pandora” var hennes respons. En stor majoritet av de som köper Pandora är just män. Män som vill köpa något till sin fru efter en affärsresa eller inför en högtid. Män som köper smycken som är lite billigare än vad deras hustru egentligen hade hoppats på.

Och när man läser Pandoras delårsrapporter så inser man att det finns många män som tänker som min före detta kollega. Pandoras tillväxt uppgick till knappt 33 procent valutajusterat. Och tillväxten kommer från alla marknader. Amerika växte med 21 %. Europa md knappt 40 %. Asien med 60 %. I Q2 var tillväxten 26 %. Inte illa för ett bolag som i år väntas omsätta över 21 miljarder danska kronor. Rörelsemarginalen ligger på över 30 %!

Och frågan är om inte tillväxten kan få ny fart? I början av 2015 ingick Pandora ett nytt partnerskap med det kinesiska bolaget Oracle om att distribuera Pandoras smycken fram till 2018. Investeringen kan komma att kosta Pandora cirka 400 miljoner danska kronor. Bolagen har samarbetat tidigare i Kina. Men nu sker alltså en rejäl satsning på världens största smyckesmarknad.

Kina? Är det inte där tillväxten avtar och orosmolnen hopar sig? Det är delvis rätt. Men i den pågående omställningen från en investeringsekonomi till en konsumtionsekonomi, finns det tydliga vinnare. Grafen nedan på utvecklingen mellan Nike och Alcoa, symboliserar ganska bra denna transformering.

151027_Pandora

 

Min höstlovslediga kollega Charlotte sammanfattade det ganska bra i förra veckans Börslunch: ”Det kan vara svårt för oss svenskar att hitta den exponeringen men då är Pandora ett bra tips”

Och visst har Pandora utvecklats bra på börsen MEN tillväxten är också grym (i en osäker värld), analytikers prognoser stiger och med ”rätt” Kinaexponering. PE-talet 12 månader rullande ligger på knappt 20. Som en jämförelse handlas Alfa Laval, som i veckan redovisade en orderingång på -15 %, till PE 17.

Jag kommer sannolikt fortsätta vägra köpa Pandora till min hustru. Men det finns som bekant andra sätt att köpa in sig i ett bolag.

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.