Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Ikea investerar runt 407 miljoner dollar, motsvarande nära 3,7 miljarder svenska kronor, i en expansion av butiksnätet i Indien. Det rapporterar Fashion Networks.

Den svenska möbeljätten etablerade sig i Indien i augusti och framöver väntas ytterligare tre butiker öppna i det folkrika landet. Etableringarna kommer att ske under de kommande tre åren och på radarn finns städer som Delhi, Mumbai och Bengaluru.

Lanseringen sker i tre delar – klassiskt stora butiker, butiker i city och försäljning via nätet, enligt Fashion Networks.

Ikea äger redan mark i Hyderabad, Bangalore, Mumbai och Gurugram. Framöver är blicken också riktad mot Surat, Ahmedabad, Kolkata, Chennai och Pune.

Samtidigt räknar Ikea med att andelen onlineförsäljning i Indien blir högre än på andra marknader, skriver The Economic Times of India.

Anledningen är att den svenska möbeljätten nyss öppnat sin första butik i Indien och från och med nästa år kommer att erbjuda e-handel i bara två städer. En av dessa blir i storstaden Bombay.

”För att sätta saker i perspektiv, Bombay har cirka 22 miljoner invånare och kommer att ha en butik medan Sverige med en befolkning på tio miljoner har 16 butiker. Vi kan räkna med många e-handelsorders i Bombay”, sade Patrik Antoni, vice landschef för Ikea India, till affärstidningen.

Ikeas e-handel uppgår till 3,8 miljarder dollar, vilket är tio procent av den totala omsättningen.

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.