Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Klädjätten H&M bedömer det finnas goda möjligheter till ett något bättre resultat för helåret 2017/2018 jämfört med föregående år.

Det framgår av ett pressmeddelande med anledning av dagens kapitalmarknadsdag.

”Som en följd av det pågående skiftet i branschen och H&M-gruppens pågående förändringsarbete bedöms 2018 att bli fortsatt utmanande. H&M:s försäljning i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ med en gradvis förbättring under året”, skriver bolaget.

En tuff start med ett stort ingående varulager från Q4 2017 med obalanser i sortimentet leder till höga prisnedsättningskostnader som ger en negativ effekt på resultatet i början av året. H&M-gruppens onlineförsäljning förväntas öka med minst 25 procent och New Business försäljning förväntas öka med minst 25 procent under 2018.

Försäljning i nyöppnade butiker netto förväntas ge ett tillskott om cirka 4 procent till H&M-gruppens försäljning under 2018.

”Sammantaget bedöms det finnas goda möjligheter till ett något bättre resultat för helåret jämfört med föregående år.”

Kommentarer om utvecklingen 2019-2022:

”Försäljningen för New Business beräknas fortsätta att öka med minst 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.

Onlineförsäljningen för H&M-gruppen bedöms fortsätta att öka kraftigt med cirka 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022.

Försäljningen i nyöppnade butiker netto förväntas ge ett tillskott om cirka 1-3 procent per år till H&M-gruppen. Till detta finns det stora möjligheter till ytterligare försäljningstillskott från två separata och helt nya affärsmodeller som bolaget håller på att utveckla.

Det pågående skiftet från fysiska butiker till online förväntas fortsätta. I takt med att H&M-gruppens förändringsarbete och satsningar får effekt bedöms de fysiska butikerna återfå en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019 och med betydligt lägre prisnedsättningar i relation till omsättningen jämfört med 2017. Sammantaget bedöms detta leda till goda vinstökningar”, skriver bolaget vidare.

Av pressmeddelandet framgår också följande tidigare icke offentliggjorda fakta och nyckeltal:

– H&M-gruppens onlineförsäljning har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 29 miljarder kronor, det vill säga 12,5 procent av H&M-gruppens totala försäljning.

– H&M-gruppens onlinekanal har en god lönsamhet och stod för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat.

– New Business, som driver H&M-gruppens nyare varumärken COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och ARKET, har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor, det vill säga 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning.

– En allt större andel av bolagets investeringar och satsningar allokeras till digitala investeringar och utgjorde under det senaste räkenskapsåret 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar.

– Nyöppnade butiker har mycket bra villkor och flexibilitet. Genomsnittlig återbetalningstid för nya butiker är mindre än 17 månader.

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.