Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Humöret bland de svenska handlarna sjunker.

Den senaste framtidsindikatorn, som tas fram av Svensk Handel, visar på en nedgång i maj till 93,7. Det är en nedgång om 1,5 enheter jämfört med april och 9,6 enheter jämfört med för ett år sedan.

Den fysiska handelns negativa inställning har dock inte smittat av sig på e-handeln. Bland de svenska e-handlarna är tongångarna betydligt positivare. Både försäljning och lönsamhet väntas öka. Framtidsindikatorn för e-handeln i maj hamnar på 120,5, en ökning med 2,2 enheter.

– Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i en kommentar och fortsätter.
– E-handeln är på stark frammarsch och det gjuter mod i de svenska e-handelsföretagen. Kunden blir allt mer gränslös och framtidens handel handlar om att möta kunden där den finns.

Handelsbarometern visar att dagligvarubutikerna fortsatt är mer optimistiska än sällanköpsbutikerna.

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.