Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Den svenska e-handeln ökade med 17 procent under det första kvartalet 2018, jämfört med samma period året innan. Det uppger Postnord i sin senaste e-barometer.

För helåret är prognosen sedan tidigare att tillväxten ska vara på 15 procent. Därmed var första kvartalet något över förväntan men i linje med helårsprognosen, uppges det.

På segmentsnivå var det livsmedel och sport och fritid som ökade mest med 30 respektive 26 procent.

Tillväxten inom livsmedel kopplas till att den branschen tidigare varit eftersatt vad gäller näthandel, men nu börjat ta fart, uppger Postnod.

Under 2017 var omsättningen inom hela livsmedelsbranschen cirka 300 miljoner kronor, men bara två procent av köpen skedde via nätet.

På produktnivå var de mest e-handlade varorna under året kläder och skor med 36 procent, följt av skönhet och hälsoprodukter med 31 procent.

Av pressmeddelandet framgår det även att två av tre svenska konsumenter angav under första kvartalet att de handlade på nätet under en genomsnittlig månad.

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.