Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Hemfixarkedjan Clas Ohlson presenterar idag en ny tillväxtstrategi och reviderade finansiella mål i samband med bolagets kapitalmarknadsdag.

Företaget pekar på att det finns en stor potential att utveckla onlineverksamheten som idag står för en försäljningsandel om 3,5 procent, vilket är under marknadsgenomsnittet. Dessutom bedömer man att det finns en stor tillväxtpotential på den växande nordiska marknaden.

Clas Ohlson ska fokusera på tre strategiska områden; utveckla ett unikt kunderbjudande, ge service i världsklass samt att förenkla och effektivisera verksamheten. Företaget ska även satsa på nya närliggande tjänster. Det inleds med ett steg in på marknaden för tjänster i hemmet, en marknad som uppskattas omsätta cirka 15 miljarder kronor i Norden.

I samband med den nya tillväxtstrategin revideras de finansiella målen. Försäljningsmålet höjs men marginalmålet sänks enligt följande:

– Försäljningen ska öka organiskt med i genomsnitt 5 procent per år under en femårsperiod och onlineförsäljningen fördubblas vartannat år.
– Rörelsemarginalen ska uppgå till 6-8 procent inom en femårsperiod. De två första åren väntas 1-2 procent av marginalen investeras i strategiska initiativ.
– Nettoskuld i relation till ebitda-resultatet ska understiga två gånger.
– Utdelningspolicyn är oförändrad och innebär att minst hälften av resultatet per aktie efter skatt ska delas ut. De första två åren är ambitionen att utdelningen behålls i nivå med verksamhetsåret 2016/17 i absoluta tal.

De tidigare finansiella målen var bland annat en årlig försäljningstillväxt i jämförbara butiker om lägst 2 procent och en rörelsemarginal om lägst 10 procent.

Separat framgår också att Clas Ohlson lanserar tjänsten Clas Fixare som ska lösa vardagsproblem i hemmet. Det sker tillsammans med Pegital Investment och gäller i första hand den svenska marknaden där kunder i Stockholm redan i höst kommer att erbjudas Clas Fixare-tjänster. Under verksamhetsåret 2019/20 ska sedan tjänsten finnas tillgänglig för kunder i hela Sverige.

– Med ett enkelt paketerat och relevant tjänsteerbjudande som är tydligt kopplat till våra produkter tar vi nya steg för att hjälpa våra kunder med praktisk problemlösning i hemmet utifrån deras behov, konstaterar Jacob Sten som är Chief Growth Officer på Clas Ohlson.

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.