Din webbläsare stödjs ej längre, uppdatera din webbläsare för att webbplatsen ska visas korrekt. Uppdatera min webbläsare nu

Bygghandlarkedjan Byggmax redovisar minskande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar samtidigt en klart lägre vinst.

Omsättningen uppgick till 1 731,2 miljoner kronor (1 775,8), en minskning med 3 procent mot föregående år. För jämförbara butiker var nettoomsättningen -5,9 procent (-0,3).). I föregående rapport var det en minskning med 16,9 procent.

Rörelseresultatet blev 126,6 miljoner kronor (171,8), med en rörelsemarginal på 7,3 procent (9,7). Bruttomarginalen låg på 30,2 procent (30,6). I förra rapporten var nivån 32,0 procent. Enligt rapporten påverkades bruttomarginalen negativt av signifikant högre råvarupriser för virke, vilket är Byggmax största produktkategori. För övriga produktkategorier ökade sammantaget bruttomarginalen jämfört med föregående år, påverkat positivt av inköpsförbättringar, prissättning och mix-effekter.

Resultatet efter skatt blev 96,7 miljoner kronor (132,6), en minskning med 27 procent mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 1,6 kronor (2,2), vilket innebär en minskning med 27 procent mot föregående år.

Byggmax vd Mattias Ankarberg kommenterar de utmanande externa faktorerna: ”Den långa vintern medförde att säsongen för utomhusprojekt startade först i slutet av april och råvarupriser för virke har ökat markant under våren vilket påverkat bruttomarginalen negativt.”

Enligt Ankarberg så dämpas marknaden av visst avvaktande beteende, sannolikt påverkat av konsumenters upplevda osäkerhet om framtida ekonomisk utveckling.

Byggmax-chefen säger så här om bolagets framtidsutsikter: ”Första halvåret 2018 har varit tudelat. Vi har genomfört strategiska initiativ i högt tempo, vilket gett positiva effekter. Samtidigt har marknadsförutsättningarna varit tuffa. Även om marknadens förutsättningar kommer variera över tid, så är Byggmax väl positionerat med vårt allt starkare lågpriskoncept i både butik och e-handel. Tillväxtmöjligheterna för Byggmax är dessutom fortsatt goda. Många Nordiska orter saknar fortfarande lågprisalternativ, vår satsning på e-handel kompletterar vårt fokuserade butikssortiment och vi har etablerat ett Byggmaxkoncept för att växa i den stora marknaden för trädgårdsprodukter.”

Byggmax, MkrQ2-2018Q2-2017Förändring
Nettoomsättning1 731,21 775,8-2,5%
Rörelseresultat126,6171,8-26,3%
Rörelsemarginal7,3%9,7%
Nettoresultat96,7132,6-27,1%
Resultat per aktie, kronor1,62,2-27,3%

Finwire

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Missa inte senaste nyheterna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få dagens sammanfattning inom ekonomi och finans.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.