Så tjänar företagen på Pride

I går öppnade Pridefestivalen i Stockholm.

Knappt någon har väl kunnat undgå att stan vimlar av regnbågsflaggor–

–på såväl bussar som pappersmuggar och hotell.

Jag tror att samhället öppnas upp lite hela tiden.

Och det är tack vare den kamp som förs och har förts i decennier.

Vi öppnar upp oss mot varandra, fortsätter att bryta normer, fortsätter att mötas–

–fortsätter att erkänna att vi alla är olika, att vi alla representerar–

–olika perspektiv, grupper och erfarenheter och att alla vi är konsumenter och medborgare.

Stödet från näringslivet är helt avgörande. Vi vill gärna att det blir ännu mer omfattande.

För företagen som sponsrar Pride handlar det långt ifrån bara om att komma åt–

–de "rosa pengarna", d.v.s. den stora köpkraft som finns i HBTQ–rörelsen.

Många håller med oss om att vi behöver markera HBTQ–personers rättigheter–

–och visa att vi är öppna som aktörer, företag samhällsinstitutioner och organisationer.

Alla gör sitt för att markera för en öppnare värld. Det är vi jätteglada för.

Alla är olika och det är fantastiskt att marknaden äntligen har förstått det.

För Stockholm är festivalen ett av de största återkommande evenemangen.

Besökare strömmar in från hela världen.

Vi pratar hundratals miljoner kronor varje år i hotellnätter, restaurangbesök, shopping...

Det är genom att skapa den plattformen som vi som liten ideell förening gör en plats–

–och den platsen fylls med hjälp av företag, organisationer och aktörer av olika slag.

Pridefestivalen i Stockholm har vuxit till en mångmiljonindustri. Företagen slåss om sponsorkontrakt och partnerskap samtidigt som turistnäringen får ett uppsving.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

ÅF 2.8%
Paradox Interactive 1.9%
SSAB 1.7%
Hansa Medical -2.1%
Evolution Gaming Group -2.1%
JM -2.7%
Uppdaterad tis 15:50
Fördröjning 15 min