Superdollar hotar klädjätten

Bruttomarginalen ligger nu på 55 %. Ni ger inga prognoser framöver–

–men hur ska ni lyckas behålla de här nivåerna?

Det är alltid utmanande, men vi är på tårna med att jobba med ständiga förbättringar.

Sen får vi se vad det blir.

Kan du ge nåt exempel?

I hela vår kultur handlar det om ständiga förbättringar.

Modet förändras hela tiden, precis som valutorna.

Hur har ni påverkats av dollarförstärkningen?

Än så länge så ser man inte så mycket eftersom det är en fördröjning från att man lägger ordern–

–köper in varorna, till att de produceras, kommer i butik och syns i resultatsiffrorna.

I dag när vi lägger order så har dollarn förstärkts väldigt kraftigt jämfört med föregående år.

Det här kommer, allt annat lika, att slå in i Q2, Q3 och Q4.

Hur jobbar ni med det om nivåerna håller i sig?

Det går vi inte in i detalj på för att branschen är väldigt konkurrensutsatt.

Det gäller att hela tiden vara på tårna och titta på hur vi kan jobba med vår tillverkning–

–vår sourcning, kvaliteter som vi inte vill göra kompromisser på–

–men hela tiden hålla fast vid vår affärsidé som är att ha det bästa erbjudandet på varje marknad. Det är tufft.

Om man tar bomull, olja, transporter... Hur påverkar det er framöver?

Just bomull och transporter är ner något, "year on year".

Den stora utmaningen är den kraftigt ökade US-dollarn.

–Är du bekymrad? –På kort sikt är det jättetufft.

De flesta i vår bransch har motsvarande utmaningar–

–och köper mycket i Asien i US-dollar.

Vi får följa lite hur konkurrenterna gör. Det blir spännande.

Vad har ni för exponering i Mellanöstern?

Vi har verksamhet i Mellanöstern och jobbar tillsammans med en duktig franchisepartner.

Hur ser ni på det som händer svenska företag där just nu?

Vi är politiskt och religiöst oberoende, men det är olyckligt det som händer.

Vi tror på handel och dialog.

I slutet av januari såg ni ett mer utmanande läge. Hur ser det ut just nu?

Vi såg redan då att dollarn hade börjat stärkas kraftigt.

Eftersom vi lägger order varje dag så påverkar det oss.

Men generellt är det fortfarande en väldigt tuff makroekonomi på de flesta av våra marknader.

Är det tuffare än vad ni tycker är okej?

Vi är vana att verka på väldigt konkurrensutsatta marknader.

Vi har haft en tuff makroekonomi på de flesta marknader i många år.

I vilka länder har varit tuffare det här kvartalet?

Först och främst vill jag lyfta fram de länder som har gått bra.

Det är framför allt USA och Storbritannien.

Sen har det varit lite tuffare i Holland och Österrike.

Beroende på...?

Svårt att säga, men den allmänna konjunkturen är tuff.

Sen kan det också ha varit vädereffekter. Men enligt den marknadsstatistik som vi följer–

–så har vi gått bättre än marknaden. Det är vi nöjda med.

Klädjätten Hennes & Mauritz delårsrapport i dag visade både ett starkt resultat och en hög bruttomarginal. Detta till trots sjönk aktiekursen.

Även om den allt starkare dollarkursen ännu inte slagit mot H&M:s resultat så kan det snart komma att märkas av. Det säger företagets IR-chef Nils Vinge till EFN.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 0%
NASDAQ Composite -0.1%

Vinnare & förlorare

Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min