Norwegian flyger igen

Nu flyger Norwegian-planen igen efter en elva dagar lång strejk.

Det kan ha kostat bolaget en halv miljard kronor i uteblivna flygningar.

Men frågan är vad det också kostat i sargat varumärke och minskat förtroende bland kunderna.

Men att slicka såren och komma tillbaka efter strejken är inte den enda utmaningen för lågkostnadsbolaget.

Norwegian lider av en överkapacitet i flygindustrin och en enormt hård konkurrens i Europa–

–som lett till en prispress som aldrig tycks ta slut.

Dan Togo Jensen analyserar flygbranschen och i synnerhet Norwegian och SAS.

Vi träffar honom för att diskutera bolagens framtid i en urtuff bransch.

Norwegian har gått bra historiskt sett.

Men förra året hade de en förlust på över en miljard norska kronor. Vari ligger problemet?

Det handlar om att pressa kostnaderna och om att möta konkurrensen.

Konkurrensen är stenhård.

Även om de lyckats dra ner på kostnaderna så är det oerhörd press på avkastningen.

Utöver det så har de haft svårigheter med lanseringen av deras interkontinentala produkter–

–som har orsakat kostnadsökningar.

Vad har du för syn på företaget? När vänder de till vinst? Hur ser du på framtiden?

Jag har tillhört de som varit negativt inställda–

–när det gäller att investera kapital i Norwegian.

De är på rätt väg ur strategisk synpunkt–

–när det gäller hur man driver ett lågprisflygbolag.

De har lyckats bäst bland de skandinaviska bolagen–

–men marknaden har varit alltför positiv angående kapitalinvesteringar.

Man har inte riktigt förstått den enorma prispress–

–som de utsätts för p.g.a. konkurrensen från SAS–

–men även från EasyJet och Ryanair med flera.

Det handlar alltså mer om ett problem för branschen i stort, än ett problem för Norwegian.

Det är båda delar.

Företagets problem är den interkontinentala delen som har orsakat ökade kostnader.

För branschen som helhet är det helt enkelt överfullt i det europeiska luftrummet.

Du nämnde tidigare att det är en väldigt strejkdrabbad bransch.

Lufthansa hade mer än tio strejker förra året. Det finns fler exempel på flygbolag med strejkproblem.

Varför är det så många konflikter i den här branschen?

Vi har ärvt en modell som är konstruerad–

–utifrån förlegade strukturer när det gäller anställningsvillkor.

De försöker förändra det och bli mer flexibla.

Strejkerna är vanligast förekommande bland de gamla bolagen, även SAS har drabbats.

Nu ser vi det även hos Norwegian när de försöker se om sitt hus.

En bransch som har byggts upp–

–utifrån strukturer som är långt ifrån optimala–

–får det svårt när de möts av aggressiva konkurrenter–

–med en bättre struktur gällande lönebildning.

Branschen lider av strukturproblem.

Överkapacitet, prispress, stenhård konkurrens, särskilt i Europa.

Ser du nån lösning? Vad krävs för att den här branschen ska bli lönsam?

Marknaden hoppas att sjunkande bränslepriser ska rädda branschen och öka lönsamheten.

Så väl SAS-aktien som Norwegian-aktien har stigit tack vare de sjunkande bränslekostnaderna.

Det kommer att fortsätta under 2015.

Men enligt mig kommer det här slutligen att gynna passagerarna–

–snarare än aktieägarna på grund av överkapaciteten.

Vilka är köpare och vilka är säljare här?

Jag har inte analyserat EasyJet och Ryanair.

Men de var tidiga med lågpriskonceptet och de har varit väldigt framgångsrika.

Det har kommit till fler bolag, t.ex. Air Berlin, som inte lyckades.

Norwegian har varit hyfsat framgångsrikt tills nu.

I Skandinavien har Norwegian varit vinnaren.

Det har i alla fall varit det mest lönsamma företaget.

Nu måste de göra förändringar för att kunna konkurrera på den europeiska flygmarknaden.

Därför kan inte framtida tillväxt bli lika lönsam som den har varit historiskt sett.

Vi har länge spekulerat kring Lufthansa och SAS.

Nu spekuleras det kring Ryanair och Norwegian–

–och stora asiatiska flygbolag tittar på europeiska aktörer.

Men inget händer. Vad är din syn på det här?

Det lär alltid spekuleras mycket kring den här branschen. I slutändan handlar det om ägaren.

Som när det kommer till statsägda SAS–

–så beror det helt på det politiska styret i Sverige, Norge och Danmark.

Man hör en del rykten.

Faktum är att ingen ännu har tagit över SAS.

Det har spekulerats om det här de senaste 5-10 åren.

Jag tvivlar på att... Det skulle krävas att SAS stod på randen–

–för att nån skulle få ta över SAS.

Angående ett eventuellt samgående mellan Ryanair och Norwegian–

–så är det alldeles för tidigt att spekulera kring det.

Jag tror inte att Bjørn Kjos ger upp så lätt.

Man får intrycket av att flygbolagen hellre väntar och låter konkurrenterna försvinna–

–och gå i konkurs än att köpa upp dem, och sedan ta över deras linjer.

Ligger det nåt i det?

Om man inte kan vara verksam på sina linjer så tappar man dem helt enkelt.

Då kan en annan aktör kliva in och ta över dem.

Är det nån som drar fördel av strejken inom Norwegian. SAS kanske?

Självklart är det en fördel för SAS.

På uppemot 40 procent av Norwegians linjer konkurrerar man direkt mot SAS.

På många av linjerna där Norwegian tvingas ställa in blir SAS det givna alternativet.

SAS kommer att dra nytta av det här.

Hur ser du på SAS som företag och på SAS-aktien?

Vi har en säljrekommendation på SAS-aktien.

Vi anser att marknaden är alldeles för optimistisk när det gäller prognoser och värdering av SAS-aktien.

I det långa loppet–

–så har Norwegian bättre förutsättningar och lägre kostnader.

Om de inte redan är ledande så kommer de att bli det på den skandinaviska flygmarknaden.

Men de står inför en stor utmaning–

–om de ska konkurrera med Ryanair i Europa och samtidigt utvidga antalet interkontinentala rutter.

De måste hålla ett högt tempo och reda ut det här snabbt.

Strejken bland flygbolaget Norwegians piloter är över, och den kostade troligen bolaget uppemot en halv miljard kronor.

Men bara för att planen åter är i luften innebär det inte att alla problem är över för Norwegian. ”Konkurrensen är grym för tillfället”, säger Dan Togo Jensen, flygbolagsanalytiker på Handelsbanken Capital Markets.

Dan Togo Jensen menar dock att Norwegian strategiskt gör rätt. Det stora problemet är överetableringen på Europas flygmarknad.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.1%
NASDAQ-100 -0.2%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

ÅF 3.4%
Paradox Interactive 3.4%
Nordea 2.1%
Lundbergs -2.2%
JM -2.5%
Evolution Gaming Group -2.7%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min