Garpenberg lever vidare

Gruvverksamheten i Garpenberg utanför Hedemora har pågått åtminstone sen 1200–talet.

Garpenberg är en av de äldsta gruvorna i världen som ännu är i drift.

Men det har inte varit nån självklarhet. Under 90–talet funderade Boliden på att lägga ner gruvan.

Malmen man kände till höll på att ta slut, priserna var i botten och resultaten usla.

Genom prospekteringsarbetet som pågick–

–såg man nåt som indikerade att det kunde finnas mer.

Och så var det. Lappberget, som fyndigheten kallas, är enligt Boliden–

–den rikaste malmkroppen som brutits i Garpenberg.

Då blev det nog ett mindre "tjoho".

Efter höstens expansion räknar Boliden med att öka malmproduktionen–

–från 1,4 till 2,5 miljoner ton malm per år.

Då får vi en av de högsta produktiviteterna jämfört med jämförbara gruvor i världen.

I Garpenberg bryts "komplexmalm"–

–malm som innehåller flera olika metaller. Främst är det zink, bly och koppar.

Då kan man parera. Om det blir låga zinkpriser finns en tendens att silvret betalas bra.

Då har man flera ben att stå på till skillnad från andra som bara har en metall.

Då blir det mer känsligt.

Från att ha varit nedläggningshotad–

–har Boliden nu investerat 3,9 miljarder i den nya gruvanläggningen.

Det väckte framtidstro hos alla som jobbar i Garpenberg.

Från ett par års framförhållning–

–till den nya fyndigheten, Lappberget, som är större och rikare än det vi brutit tidigare.

För 15 år sen var Bolidens gruva i Garpenberg nära att läggas ned. Men efter nya malmfynd expanderades den kraftigt i höstas. Nu räknar Boliden med att Garpenbergsgruvan är den som kommer att kunna vara i gång längst av deras nio gruvor.

Från att ha varit nedläggningshotad har Boliden investerat totalt 3,9 miljarder i den nya gruvanläggningen i Garpenberg. Och detta väcker en enorm framtidstro menar anrikningschefen Jenny Gotthardsson.

Räddningen för gruvan är fyndigheten Lappberget, som enligt Boliden är den största och rikaste malmkroppen som brutits i Garpenberg.

I dag producerar gruvan 1,4 miljoner ton malm varje år. I slutet av 2015 beräknas den producera 2,5 miljoner ton malm.

”Då kommer vi att ha en av de högsta produktiviteterna jämfört med jämförbara gruvor i världen”, säger Hans Jönsson, verksamhetschef Boliden Garpenberg.

I Garpenberg bryts både zink, bly och koppar, vilket är ett bra sätt att sprida riskerna menar gruvchefen Gunnar Nyström.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.2%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Ericsson 7.7%
Volvo 7.1%
Intrum Justitia 5.1%
Axis -1.5%
Assa Abloy -2.5%
Husqvarna -2.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Ränteavdragets framtid2:55

    Ränteavdragets framtid

    Med mindre än ett år kvar till valet har ränteavdraget blivit en omdiskuterad fråga. Riksdagspartierna är överens om att frågan måste diskuteras, men åsikterna går isär när det gäller åtgärder. 

  • Besöksrekord på Gröna Lund1:44

    Besöksrekord på Gröna Lund

    Mest för pengarna i Ho Chi Minh. Män mest brottsbenägna i bilen. Rekordmånga börsbolag på huvudlistan. Rekordglada lantbrukare i Sverige.

  • Aktievinnarna på framtidens bilindustri20:52

    Aktievinnarna på framtidens bilindustri

    Tele2 stiger rejält på börsen efter dagens kvartalsrapport. Vd Allison Kirkby kommenterar i Börslunch. Dessutom blir det mycket snack om bilindustrin med fordonsanalytikern Hampus Engellau från Handelsbanken.