Symbolladdad konsumtion

Det går bra för detaljhandeln, omsättningen ökade med 3,6 procent under september i år jämfört med samma period förra året. Det visar statistik från SCB.

Jacob Östberg, som är Sveriges första professor i reklam och PR, menar att vår konsumtion drivs av vad vi vill skicka för signaler om oss själva till omvärlden.

Vi väljer produkter beroende av vad de symboliserar och varumärken blir samtidigt allt viktigare.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 -2.6%
NASDAQ Composite -2.3%

Vinnare & förlorare

Modern Times Group 2.5%
Telia Company 1.8%
Wihlborgs 1.2%
Bonava -2.9%
Hansa Medical -3.8%
Oriflame -4.4%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min