Dreamhack är big business

Förra året omsatte Dreamhack 43 miljoner kronor. Det är nästan en fördubbling på två år.

Intresset för datorspel och e-sport, där publik ser på när andra tävlar i olika spel, ökar explosivt.

E-sport benämns ofta som den publiksport som växer snabbast i världen.

I år har Dreamhack totalt attraherat 70 000 besökare till sin olika event.

Såna här tillställningar betyder mycket för utvecklarna av speltillbehör–

–även om det är svårt att mäta försäljningssiffror.

Kunderna handlar inte här och nu, utan kanske om flera år.

Men betydelsen av vårt märke på marknaden har ökat enormt de senaste åren.

Hyper X är vårt gamingmärke. Det var okänt för tre år sen.

Sen började vi samarbeta med Dreamhack. Nu vet alla vad Hyper X är .

Spelindustrin är viktig för flera olika intressenter.

Nyligen köpte Amazon streamingsajten Twitch för 7 miljarder kronor.

Enligt dataspelsbranschens spelutvecklarindex har de svenska spelutvecklarnas omsättning–

–mer än femdubblats på bara tre år.

Under förra året såldes datorspel för 8,7 miljarder kronor i Norden.

Det är den högsta siffran hittills.

För Webhallen, som är återförsäljare av datorspel och speltillbehör–

–ökar försäljningen av event som Dreamhack.

Vi påverkas positivt. Vi syns ju väldigt mycket.

Det kanske inte påverkar omsättningen, men vårt varumärke går ut till alla gamare som är här.

–Vad tror du om det framtida intresset? –Det fortsätter.

Fler stora företag som inte har så mycket med gaming och e-sport att göra–

–vill vara med och säga sitt.

För varje dag och varje event som går så ökar det explosionsartat.

I helgen anordnades världens största datorspelsfestival Dreamhack i Stockholm. Siffror från organisation Dataspelsbranschen visar att försäljningen av datorspel överlag ökar markant. Bara under förra året såldes spel för totalt 8,7 miljarder kronor i Norden, vilket är den högsta siffran hittills.

I år har Dreamhack som mål att attrahera 70 000 besökare till sina olika event.
Tillställningar av den här typen betyder mycket för utvecklarna av speltillbehör, även om det är svårt att mäta försäljningssiffror.

”Kunderna handlar inte här och nu, utan kanske om flera år. Men betydelsen av vårt märke på marknaden har ökat enormt de senaste åren”, säger Mikael Johansson sverigechef för Kingston HyperX, som fortsätter: ”Hyper X är vårt gamingmärke. Det var okänt för tre år sedan. Sedan började vi samarbeta med Dreamhack, nu vet alla vad det är”. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.1%
NASDAQ-100 -0.2%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min