Dreamhack är big business

I helgen anordnades världens största datorspelsfestival Dreamhack i Stockholm. Siffror från organisation Dataspelsbranschen visar att försäljningen av datorspel överlag ökar markant. Bara under förra året såldes spel för totalt 8,7 miljarder kronor i Norden, vilket är den högsta siffran hittills.

I år har Dreamhack som mål att attrahera 70 000 besökare till sina olika event.
Tillställningar av den här typen betyder mycket för utvecklarna av speltillbehör, även om det är svårt att mäta försäljningssiffror.

”Kunderna handlar inte här och nu, utan kanske om flera år. Men betydelsen av vårt märke på marknaden har ökat enormt de senaste åren”, säger Mikael Johansson sverigechef för Kingston HyperX, som fortsätter: ”Hyper X är vårt gamingmärke. Det var okänt för tre år sedan. Sedan började vi samarbeta med Dreamhack, nu vet alla vad det är”. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 -2.6%
NASDAQ Composite -2.3%

Vinnare & förlorare

Modern Times Group 2.5%
Telia Company 1.8%
Wihlborgs 1.2%
Bonava -2.9%
Hansa Medical -3.8%
Oriflame -4.4%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min