Generationen som utmanar handeln

Nu gäller det för butiksägare och marknadsförare att vara vakna, för när allt fler 90-talister börjar konsumera så förändras konsumtionsmönstret.

90-talisterna skiljer sig från de tidigare stora generationsgrupperna – 40-talisterna och 60-talisterna – genom att de är uppvuxna med internet och mobiltelefoner, och de lever och umgås på nätet. Detta innebär också att de har ett helt annat sätt att hämta information inför köpbeslut.

Vad ska då ett företag göra för att inte gå under?

”Som företag är det bäst att anställa ett antal 90-talister, och låta dem vara en del av företagets marknadsföring”, säger Per Selin, senioranalytiker på Bisnode.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -3.1%
NASDAQ Composite -3%

Vinnare & förlorare

Sagax 1.9%
Sectra 1.8%
Kindred Group 1.3%
Lundin Petroleum -3.3%
Nolato -5.4%
Vitrolife -6.1%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Så funkar reporäntan1:37

    Så funkar reporäntan

    Några gånger per år vid 09.30 på förmiddagen sitter många ekonomiintresserade och väntar på ett besked från Riksbanken. Det handlar om reporäntan. Men vad är...

  • Undvik emojis på jobbet0:51

    Undvik emojis på jobbet

    Använder du emojis i dina jobbmejl? Enligt forskning från både Israel och Nederländerna är det allt annat än positivt. 

  • FRN - när räntan går upp5:32

    FRN - när räntan går upp

    FRN - eller floating rate note - innebär att räntan sätts om var tredje månad. Ulrika Lindén, förvaltare på Öhman Fonder, driver en FRN-fond och kan berätta mer.

  • Två vinnare på digitalisering16:24

    Två vinnare på digitalisering

    I dag bjuds det bland annat på småbolag och Clas Ohlson i Börslunch. Gästar gör veteranen Vegard Søraunet och debutanten Wilhelm Gruvberg.