Reklam via sociala medier kan vara olaglig

Det har blivit allt vanligare att bloggare och användare av sociala medier med många följare erbjuds olika sorts tjänster, som till exempel fria hotellnätter.

Men enligt Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter kan detta bryta mot marknadsföringslagen. ”Det här är dold reklam”, säger han.

Nordic Light Hotel i Stockholm erbjuder gratis övernattning till gäster med många följare på Facebook och Instagram, mot att de publicerar sin bokning, incheckning och utcheckning. Bolagets vd Marcus Majewski menar att man inte gör något fel.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 0.7%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Millicom 2.9%
Hemfosa Fastigheter 1.7%
Beijer Ref 1.4%
Hennes & Mauritz -2.9%
Axfood -3.4%
Bravida Holding -3.6%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min