Fulsälj ska stoppas

Det är lätt att hamna i underläge som konsument. Men nu arbetar regering och myndigheter för skärpning på flera områden.

Ett exempel är uppsägningstiden på nytecknade mobilabonnemang, som den första maj kortas från tre månader till en.

Ett annat är Transportstyrelsens förslag om att taxiförare ska lämna en prisuppgift i förväg om resan blir dyrare än 500 kronor.

Men det finns fler saker som behöver åtgärdas menar Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 -0.6%
NASDAQ Composite -0.6%

Vinnare & förlorare

Evolution Gaming Group 1.4%
AAK 1.1%
Skanska 1%
Mycronic -2.5%
Paradox Interactive -4%
Modern Times Group -15.3%
Uppdaterad mån 15:14
Fördröjning 15 min
  • Så funkar reporäntan1:37

    Så funkar reporäntan

    Några gånger per år vid 09.30 på förmiddagen sitter många ekonomiintresserade och väntar på ett besked från Riksbanken. Det handlar om reporäntan. Men vad är...

  • Undvik emojis på jobbet0:51

    Undvik emojis på jobbet

    Använder du emojis i dina jobbmejl? Enligt forskning från både Israel och Nederländerna är det allt annat än positivt. 

  • FRN - när räntan går upp5:32

    FRN - när räntan går upp

    FRN - eller floating rate note - innebär att räntan sätts om var tredje månad. Ulrika Lindén, förvaltare på Öhman Fonder, driver en FRN-fond och kan berätta mer.

  • Två vinnare på digitalisering16:24

    Två vinnare på digitalisering

    I dag bjuds det bland annat på småbolag och Clas Ohlson i Börslunch. Gästar gör veteranen Vegard Søraunet och debutanten Wilhelm Gruvberg.