Pensionsrådgivarna överger telefonen

Från och med 1 juli skärps lagen när det gäller rådgivningstjänster för premiepensionen. I fortsättningen ska pensionsspararen få ett avtal hemskickat till sig. Först när det är underskrivet av kunden ska det anses giltigt.

Och trots att lagen inte trätt i kraft ännu har den redan fått effekt.

”Jag ser flera förvaltningsföretag som har övergett telefonförsäljning när det gäller premiepension, och det tycker jag är bra”, säger Thomas Norling, chefsjurist på Pensionsmyndigheten.

Och lagstiftningen kan komma att sträcka sig ännu längre i framtiden. Regeringen har tillsatt en utredning som fram till i april 2015 har i uppgift att se om skriftlighetsavtal kan utsträckas till fler konsumentområden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 -2.6%
NASDAQ Composite -2.3%

Vinnare & förlorare

Modern Times Group 2.5%
Telia Company 1.8%
Wihlborgs 1.2%
Bonava -2.9%
Hansa Medical -3.8%
Oriflame -4.4%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min