Studio 12 15:45

I dagens "Studio 12":

Svagt från verkstadsjättarna.

Amerikansk bilmetropol i konkurs.

Varmt välkomna till veckans sista sändning från "Studio 12", fredagen den 19 juli.

Börsbolagens kvartalsrapporter fortsätter att forsa in.

Idag handlade det om verkstadsbolag och de negativa signalerna övervägde.

SSAB, Sandvik och Scania släppte rapporter som "underträffade" förväntningarna.

Verkstadsjättar är känsliga för hur världsekonomin utvecklas–

–och är viktiga temperaturmätare för konjunkturläget.

Verkstadsbolagens betydelse för svensk ekonomi gör att vi ska grotta ner oss i deras rapporter.

Det ska vi göra med Agnetha Jönsson, börsredaktör på Affärsvärlden. – Välkommen.

Det har släppts flera rapporter i veckan. Vilka slutsatser kan man dra?

Rörelseresultaten är ganska mycket sämre än förra året. I snitt 14 % sämre.

SKF är 10 % sämre än i fjol, Sandvik är 25 % sämre.

Bolagen drabbas också av den starkare kronan som slår på deras resultat.

Trots det har inte aktierna fallit så mycket. Låg det i förväntningarna?

Ja. Vissa bolag överraskade till och med positivt. SKF låg 8 % över förväntningarna.

I övrigt kom det ganska väl in i linje med vad analytikerna hade väntat sig.

Det handlar mycket om vad de säger om framtiden. Hur orderboken ser ut och vilka signaler de har.

Vilka slutsatser kan man dra av det?

Trenden man såg efter första kvartalet - att det ser bättre ut - håller i sig.

Det har inte blivit sämre. Det är stabilt.

SKF räknar med att ha samma produktion under tredje kvartalet som under andra.

Och snarare att det kan överraska positivt.

I övrigt är det några områden som sticker ut.

Det är de bolag som säljer mycket till gruvindustrin, som Sandvik och Atlas.

Där väntar man sig att det kommer att vara fortsatt svagt i den kundgruppen.

Är det ett svagt område?

Så dina förväntningar över världskonjunkturen har inte försämrats efter rapporterna?

Nej, jag tycker att man kan känna sig lugnare.

Händer inget oförutsett så blir det inga större prognosändringar framöver.

Sticker andra bolag ut? Du nämnde Atlas Copco och Sandvik som är beroende av gruvindustrin.

Jag sa att SSAB och Scania släppte dåliga rapporter idag.

Är det nåt viktigt på bolagsnivå?

Stålindustrin har problem, det är svårt att göra prognoser där. Det har slagit hårt.

Men ingen hade väntat sig att det skulle gå bra.

Atlas straffas lite väl mycket mot sin exponering mot gruvsektorn.

Trots allt är den rätt liten, 7 % av årsförsäljningen går till det området.

USA tuffar på ganska bra, Europa går ganska dåligt.

Kina är ett frågetecken, vi har fått tvetydiga signaler.

Vad kan man läsa ut av utvecklingen i Kina?

Alfa-Laval säger att Kina ser bättre ut än väntat, det är starkare än väntat.

Visserligen kan det bero på regimskiftet och såna saker.

Atlas säger också att det ser bra ut i Kina.

Överlag är bolagens bild mer positiv än vad man hade kunnat vänta sig med tanke på makron.

Vad har Affärsvärlden för syn på verkstadsaktierna? De har gått dåligt i år.

En ganska avvaktande syn. Vi har haft Köp på SKF och Autoliv som har varit lyckosamt.

Precis innan sommaruppehållet i juni ändrade vi Sandvik från Avvaktande till Köp.

De har fått för mycket stryk och när det väl vänder kan det gå ganska snabbt.

Tack för att du kom hit och pratade verkstadsaktier.

Vi går vidare och berättar att bilstaden Detroit inatt ansökte om konkurs.

Det är den överlägset största nånsin bland amerikanska städer.

En gång i tiden var staden en framgångssaga men kräftgången för biltillverkare som GM och Ford–

–har brutalt drabbat Detroit. Vissa områden liknar en spökstad med 78 000 övergivna hus.

Arbetslösheten har tredubblats sen år 2000.

Det som knäckte Detroit och borgmästare Bing var ett skuldberg som inte går att betala av.

Sökjätten Google fortsätter att pressas av övergången från datorer till mobiler.

Det gör att Google måste ta mindre betalt för att förmedla annonser, vilket är bolagets kärnidé.

Rapporten underträffade förväntningarna.

Bolagets genomsnittliga "intäkt per klick", som är ett mått på annonsintäkterna–

–föll med 6 % under kvartalet.

Google är inne i en investeringsperiod för att utveckla sitt operativsystem Android.

Två tidigare medarbetare på teknikkonsultföretaget Sweco döms för bestickning–

–efter att ha mutat en myndighetsperson och dennes familj i Ukraina med resor.

Personen var ansvarig för ett vattenprojekt som skulle finansieras med Sida och Världsbanken.

Det skriver nyhetsbyrån Siren idag.

Kriget om Stockholms turister blir allt hårdare.

De senaste vapnen är mopedbilar och kameror.

Över fem miljoner utländska besök, bara i Stockholm.

Det var resultatet när Tillväxtverket nyligen lät undersöka turistströmmarna till Sverige, 2012.

I genomsnitt spenderade de 800 kronor per dag.

Det är begripligt varför kampen om turisternas uppmärksamhet blir hårdare.

EFN hängde med Johan Camber i mopedbilen som även fungerar som turistinformation.

Den maxar 50 km när det är lugnt. Snitthastigheten i Stockholm är 27 km så det gör ingenting.

Vi är på väg från Räntmästartrappan i Gamla stan ut mot Vasamuseet på Djurgården.

Accelerationen är lite bitter, men den är fullastad med broschyrer och sånt.

Så att det är smällar man får ta.

Hur tjänar man pengar på broschyrer och goda råd?

Bilen är en medieprodukt eftersom vi har annonsytor på den.

Sen tillkommer distribution av trycksaker.

Vi har även provision på försäljningsintäkterna på biljetterna från SL och Stockholmskortet.

Jag kommer från turistinformationen, kan jag hjälpa er?

Turistmarknaden domineras av två grupper av företag–

–som via samäganden och samarbeten erbjuder ett liknande utbud.

Ett flertal ärenden i rättsliga instanser visar att det råder benhård konkurrens grupperna emellan.

Det har blviit polariserat, så kan man säga.

Kampen om turisterna har även tagit sig mer udda former.

Som svar på mopedbilsattacken har konkurrenterna dragit fram det mest klassiska turistvapnet.

Man fotograferar vår personal och våra bilar–

–för att störa oss i vår tjänsteutövning.

Enligt vad EFN erfar kontrollerar konkurrenterna bara att bilarna står på rätt plats–

–och i de två timmarna man har tillstånd för.

Det är roligt. Bilarna är såpass bra och roliga som idé att de inte kan låta bli att fota oss.

På den här rapportintensiva dagen har Stockholmsbörsen rört sig kring nollstrecket–

–trots att många verkstadsbolag var en besvikelse.

Bland vinnaraktierna finns Electrolux som stigit med 5,5 %.

Försvarsbolaget Saabs rapport togs emot betydligt sämre.

Aktien toppar förlorarlistan med en nedgång på 9,2 %.

Det var allt från "Studio 12" den här veckan. Vi är tillbaka igen kvart i fyra på måndag.

Ha en bra helg. På återseende.

– Dåliga rapporter från verkstadsjättar.

– Agnetha Jönsson kommenterar rapporterna.

– Bilstaden Detroit har ansökt om konkurs.

– Nedåt för sökjätten Google.

– Hård konkurrens om Stockholms turister.

– Svagt nedåt på Stockholmsbörsen.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Balder 2.8%
Fabege 2.5%
Securitas 2.4%
Modern Times Group -2.7%
Lundin Petroleum -2.8%
Hennes & Mauritz -2.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Efter stängning: Amazon14:44

    Efter stängning: Amazon

    Albin och Ara bjuder på hotet från Amazon, fredagsräkan och Det Stora Ekonomiquizet med Gabriel "Mellquiz" Mellqvist i spetsen. Dessutom nyhetssvep i Trillingnöten.

  • Fortsatt dollarstyrka väntas15:53

    Fortsatt dollarstyrka väntas

    Börslunch snackar teknisk analys och tar tempen på börsen, aktier, valutor, metaller och laxpriser. Gäster är Nils Brobacke och Martin Hallström.

  • Kinas bilmarknad öppnas upp7:47

    Kinas bilmarknad öppnas upp

    Gabriel Mellqvist pratar med Jimmy Bjennmyr på Handelsbanken i Hongkong om vad det snackas om på handlargolven i Asien.