TV i nya format

Vårt tv-tittande har förändrats oavbrutet sen televisionens födelse.

Idag går tittandet från tv-apparater, till mobiler och paddor.

Vilka som gör tv är inte längre självklart. En av utmanarna i det nya medialandskapet är Expressen.

Vi ser en revolution i användandet av medier.

Idag är vi inte längre beroende av tv-apparaten för att ta del av rörlig bild.

Det går lika bra med en läsplatta, dator eller mobiltelefon.

Den förändringen påverkar alla mediehus, inte minst de traditionella tv-kanalerna.

Lika entusiastisk är Niklas Svenssons chef.

Den som inte tar sig an den snabba utvecklingen när det gäller nyheter i tv–

–och den efterfrågan på snabb nyhetsförmedling som finns, kommer att förlora.

Tv är ett ungt medium. Själva begreppet skapades av ryssen Constantin Perskyi–

–på världsutställningen i Paris 1900. Där förutspåddes både färg-tv och nyhetssändningar.

Men först ut med tv var USA, där sändningarna kom igång 1928.

1935 började man i Tyskland. Fyrkantiga bildrör kunde man ännu inte göra.

1936 blev Berlinolympiaden det första sportevenemang som tv-sändes.

Brittiska BBC började med regelbundna sändningar samma år, tre timmar om dagen.

Men det var först efter andra världskriget som tv tog fart.

I USA fanns både industrikapacitet och kapital.

Den här filmen visades för amerikanska soldater för att locka dem till tv-industrin efter muck.

I USA skapades nya saker som tv-reklam.

Här skapades också programformat som används än idag–

–som tv-nyheter debattprogram och pratshower.

Här är en tidig föregångare till TV4:s Idol.

1956 kom tv till Sverige.

Större delen av dygnet såg det ut så här - en testbild.

En fredag 1961 var det en halvtimmes barn-tv, sen testbild fram till åttanyheterna–

–en halvtimme med sångaren Harry Brandelius och sen dansk tv-teater.

Inte så upphetsande sett med dagens ögon.

Men tv:n blev svenskarnas elektriska lägereld kring vilken alla samlades.

När Per Oscarsson klädde av sig i Hylands hörna blev tv nedringt av arga tittare.

Här står jag i min nakenhet. Så här ser Oscarsson ut naken.

Är jag inte naken, så är det för att ni inte vill se.

Kvällstidningarna kallade det folkstorm och tv-växeln döptes till Klagomuren.

Alla kunde prata om helgens tv-program när de kom till jobbet på måndagsmorgonen.

1969 kom ytterligare en kanal, TV2, med sparsamma färgsändningar.

Kvällstidningarna myntade ett nytt begrepp "kanalkrock"–

–om det var bra program i bägge kanalerna samtidigt.

Den stora revolutionen kom 1987 när TV3 startade.

Toni, det var den bästa cannelloni du nånsin har lagat.

Det är inte jag, det är Findus.

Genom att sända via London kunde kanalen kringgå lagstiftningen och sända reklam.

Samma år startade Nordic Channel som senare blev Kanal 5.

1990 startade TV4, och med kabel-tv blev utbudet hela tiden större.

Idag är orden "kanalkrock" och "folkstorm" helt obsoleta.

Istället har tittarna börjat lämna tablålagd tv.

Den dagliga dosen av tv-tittandet minskar, alltså i linjär tv–

–som man kallar ång-tv. Däremot flyttar tv till nya plattformar.

Det är kanske en andra tv-revolution som pågår just nu.

Det har blivit mycket enklare att göra tv.

Fler och fler mediahus vill ha en egen tv-kanal.

Det ser vi från de stora etablerade mediahusen–

–men också från aktörer som börjar producera media på ett annat sätt.

Ni på Handelsbanken är ett exempel på det.

När det gäller tv enbart för webben är de största aktörerna Aftonbladet, Expressen–

–och EFN, som du tittar på just nu.

Men likväl som det startar nya tv-sändningar på nätet, så sker det andra förändringar.

Betaltjänsten Netflix producerar egna dramaserier–

–medan dramaproducenten HBO har startat en egen betaltjänst.

Just nu försöker folk skapa sig positioner.

Vem är distributör, innehållsleverantör, operatör i morgon?

Just nu vill alla vara allt.

Det finns flera saker som driver utvecklingen.

En är alla smarta telefoner, paddor och bärbara datorer.

En annan är ett allt snabbare trådlöst bredband.

En tredje är att kameror och annan tv-utrustning blir allt billigare och enklare att sköta.

Tv är i stort en amerikansk uppfinning när det gäller teknik, affärsmodell och innehåll.

I dag leder Norden utvecklingen. Webb-sändningarna här har ännu ingen motsvarighet ute i världen.

Men vart landar allt detta?

Hur de nya plattformarna, kanalerna, når ut till publiken är väldigt spännande.

Det öppnar för nya möjligheter både för lokal- och regionaltidningar och andra mediehus.

Gammelkanalerna kan hantverket. För dem är utmaningen–

–att hitta nya affärsmodeller och ny teknik. Det vill säga att hitta ut på nya arenor, plattor.

Det är lite otäckt. Man vet vad man har, men inte vad man får.

Samtidigt så slår konsumentbeteendet och tekniken vanorna.

Då måste man vara på tå och utmana den affärsmodell man har.

Tack så mycket. Bra jobbat! Då förbereder vi för Minuten.

Vårt tv-tittande har förändrats kontinuerligt sedan televisionens födelse. I dag går tittandet från tv-apparater till mobiler och paddor.

EFN tar sig en titt på televisionens dåtid, nutid och framtid med bland annat Expressens Niklas Svensson och Anna Rastner samt Resumés Claes de Faire.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.9%
NASDAQ-100 -1.2%
NASDAQ Composite -1.2%

Vinnare & förlorare

THQ Nordic 18.9%
Paradox Interactive 7%
Holmen 6%
SSAB -3.6%
Sandvik -4.2%
Boliden -4.2%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min