Camping i förändring

Vi börjar med den växande svenska turistbranschen.

Samtidigt som den blir allt större förändras den också.

Studio 12 har tittat närmare på en campingbransch i förändring.

Det är betydligt stabilare än husvagnarna.

Här har du kyl och frys.

Du har riktig fläkt, spis, diskmaskin...

Det är som ett riktigt hus.

Den kände Gotlandsprofilen och entreprenören Pigge Werkelin–

–visar upp en campingstuga på Snäck.

En av tio hel- eller delägda campingar i hans bolagsgrupp.

Du har en grym utsikt. Du bor tio meter från vattnet.

Vi har höjt standarden på boendet.

Det ligger i tiden att efterfråga en viss standard, men ändå hålla prislappen på en vettig nivå.

Med moderna hus i bästa sjöläge handlar det om ett nytt och mer kommersiellt sätt att driva camping på.

Man produktutvecklar och helt plötsligt är platsen som du tidigare omsatte 8 000-12 000–

–omsätter nu 80 000-90 000. Vi utnyttjar det bästa läget med en högre standard.

Det är en annan kategori människor som söker den här standarden.

Traditionellt har campingplatser drivits av en kommun eller en bonde–

–som vill ha en extrainkomst från sin mark. Det börjar ändras.

Werkelin är inte den enda som hävdar att potentialen är underutnyttjad.

First Camp och Nordic Camping & Resort är två exempel till på nystartade kedjor–

–som köper upp svenska campingplatser som de moderniserar och marknadsför–

–under ett gemensamt varumärke. Det är ett slags industrialisering av campingbranschen.

Det är samma sak som sker inom andra branscher.

Kedjor går in och bygger upp det och hittar olika nischer.

Du nischar mot barnfamiljer–

–mot hälsa och liknande... Det är mycket äventyr och...

Det nya intresset har lett till stigande priser. Inte minst när det också finns intresse från utlandet.

En tysk turistkoncern köpte härom året upp ett par svenska campingplatser.

Pigge Werkelin tror att vi får se mer av detta.

Här fantastiska lägen. Det går att göra mycket runt omkring.

Det kommer att växa vidare. Man kommer att prata campingresorts i framtiden.

Traditionellt sett har campingplatser drivits av en kommun eller kanske av en bonde som vill ha en liten extrainkomst från sin mark. Men det börjar snabbt ändras. Entreprenören Pigge Werkelin är en av de som hävdar att det finns en underutnyttjad potential.

Och campingarna har nu dessutom börjat söka sig in på börsen.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.7%
NASDAQ-100 0%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Peab 8.5%
THQ Nordic 3.7%
Attendo 3.4%
SSAB -0.9%
Axis -1.7%
Oriflame -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min