Fredagsmagasinet: Katalin Paldeak
börjar 18 nov 08:01

Då snurrar vi igång ett nytt "Fredagsmagasinet". Programmet där ni möter–

–några av Sveriges mest framgångsrika personer.

Snart ska ni få möta dagens huvudgäst. Vi kommer att prata ganska mycket om hotellbranschen.

Jag inleder som vanligt med Janne Häggström, chefsekonom på Handelsbanken.

Vi ska ta ett grepp om krisen.

Monti har tagit över i Italien. Banker säljer ut statspapper, många länder ligger risigt till.

Vad är din analys?

Monti hjälpte inte så mycket. Förtroendet för Monti räckte 45 minuter.

Nu rycks Spanien in i det här. Italien bröt sjuprocentsvallen på räntor förra veckan.

Spanien har varit på väg den här veckan. Frankrike står på tur.

Befinner vi oss närmare en lösning eller närmare en kollaps?

Det som är bra med att krisen tilltar är att politikernas krismedvetenhet tilltar.

Det för oss närmare en lösning. Frågan är om lösningen eller kollapsen kommer först.

Just politikernas handlingskraft har vi pratat om tidigare.

Hade krisen kunnat undvikas om de hade varit mer kraftfulla från början?

Det tror jag. Om man förstått dimensionen på problemet–

–och att det var större än man utgick ifrån, hade man tagit i lite mer.

Man borde ha tagit i med råge istället för att hela tiden ta i lite för lite.

Samspelet marknad-politik. Hur sköter de sig?

Det är ett allvarligt glapp. Förtroendet för politikerna är förbrukat.

Nu är alla på marknaden inställda på att rädda sitt eget skinn.

Sålde man för två veckor sen är det bättre än om man sålde förra veckan.

De som inte sålt än, sitter med förluster.

Vi har Carla Aguirre från Visit Sweden här.

Vad är Visit Sweden? Marknadsför ni Sverige, kan man säga så?

Vi marknadsför Sverige utomlands för att få hit fler besökare.

Vi ägs till hälften av staten via Näringsdepartementet och till hälften av turistnäringen via Svensk Turism.

Hur ser ni på Europas kris. Märker ni av den?

Inte just nu. Turismen brukar ha ett eftersläp så det blir en viss fördröjning i regel.

När det kommer kriser... Just nu så...

När det gäller Sverige så är vi inne på åttonde året när vi har haft plus.

Vi får se. Vi märker en avmattning för 2011.

Men än så länge syns inte det. Vi märker att näringen känner av att det blir mer osäkert.

Vi märker i målgruppen att konsumenter blir mer försiktiga. Det blir en förskjutning.

Men när det gäller kriser så brukar det gå bra för Sverige.

Närmarknaden reser mer till oss istället för att resa längre.

Eftersom att vi har våra största volymer i närmarknaden–

–så brukar det bli positivt. Vi får se. Det är lite ovisst just nu.

Jag återkommer till er om en stund. Sitt kvar. Vi ska ägna oss åt dagens huvudgäst.

En person som lika väl skulle kunnat bli olympisk guldmedaljör–

–men som blev hotelldirektör.

Välkommen, Katalin Paldeak.

Direktör för Clarion Hotels.

Om jag börjar i den här änden... Din pappa jobbade på Volvo. Din mamma var hemmafru.

Du blev direktör. Hur kommer det sig?

Jag tror många gånger att det är tillfälligheter.

Det var en svår fråga.

De var väl inga karriärister på det sättet som du blev?

Det var de inte. Allt härstammar inte från vad ens föräldrar gjort.

Ibland har man ett inre driv som driver en framåt. Jag har haft det.

Kan du beskriva det drivet? Det är inte jättevanligt att bli hotellchef som 25-åring.

För det blev du.

Det var så att jag simmade ganska mycket mellan jag var tio och arton år.

Efter det reste jag och hade mina rebelliska år. I tre år.

Då upptäckte jag att jag gillade serviceyrket.

Det var det jag livnärde mig på under de tre åren.

Jag ville inte bara jobba på "golvet" utan jag ville även ta ett större ansvar.

När jag kom hem sökte jag till Handelshögskolan i Göteborg. På den vägen kom jag in.

Det var en civilekonomutbildning med inriktning på hotell och restaurang.

Jag kom i kontakt med Christer Ericsson från Consafe, som stödde skolan väldigt mycket.

Jag gjorde examensarbete på–

–om de skulle gå in med hans hotellkedja Good Morning Hotels i Finland eller inte.

På den vägen var det. Jag kom in i hans företag och fick ta över ett hotell.

Tidigare i programmet har vi pratat om att kunden alltid har rätt.

Vad säger du om det? Tänker man så i hotellbranschen? Tänker du så?

Framför allt ska man lyssna på vad kunderna har att säga. Varje dag går hela...

Vår verksamhet bygger på att kunderna och gästerna är nöjda.

Man ska ha stora öron och lyssna på vad kunderna och gästerna vill. Det är ofta olika parter.

Är det inte svårt att ta begreppet på allvar i hotellvärlden?

Det finns ju gäster som är extremt jobbiga och ställer krav som egentligen inte finns.

Jo, det finns det alltid. Men man kommer långt med att lyssna.

Att höra vad folk har att säga och inte pracka på dem "sanningen".

Lyssnar man på gästerna hittar man oftast lösningen tillsammans.

Kan man bli arg på en gäst. Kan man visa det?

Det beror helt på. Jag skulle inte visa det inför gästen. Man kan föra en bra dialog.

Oftast löser det sig och du har en nöjd kund som går därifrån. Lyssna, lyssna, lyssna.

I ett av klippen jag läst om dig stod det att du tidigare i livet jobbade–

–nästan 24 timmar om dygnet. Hur mycket jobbar du nu?

Kan man jobba 24 timmar? Jo, det blir ganska mycket jobb.

Min filosofi är att det inte handlar om antalet timmar du lägger ner, utan om att du gör rätt saker.

Jag tittar inte på direktörerna där ute och ser hur många timmar de lagt ner per vecka–

–utan jag ser att det kommer ett resultat av det vi gör.

Olympisk guldmedaljör sa jag att du kunde ha blivit.

–Det var lite överdrivet. –Du tycker det var snällt sagt.

Men nånstans stämmer det väl lite?

Jag var väldigt dedikerad min simning.

När jag går in för nånting går jag in för det 100 procent.

Jag gick inte in för att vara en medelmåtta.

Men när jag var runt 18 år kände jag att jag stod stilla och var just en medelmåtta.

Då var det nog med den saken. Då slutade jag. Det passade bra i och med att jag gick ut gymnasiet.

Simning är en tuff sport. Det krävs en disciplin utan dess like.

Det är tidiga morgnar och det är dubbelpass.

Du måste ha varit dedikerad även på den tiden.

Ibland undrar man vad det var som drev en, då som nu. Ja, jag var väldigt dedikerad.

Jag hade ett mål. Varje dag jag gick upp var det ytterligare en bricka i spelet för att nå mitt mål.

Ibland undrade man. Man gick upp klockan 04.00 och skulle simma i det kalla barracudatältet i två timmar.

Det jag har lärt mig av det är uthållighet.

Jag kan tänka mig att du blivit principfast och mentalt stark av det.

Slås du nån gång av tanken att du undrar hur bra du kunde ha blivit på simning?

På den tiden slutade man när man var runt 18 om man inte rönt några större framgångar.

Idag så simmar de tills de är 30-35.

De är ju som bäst runt 25. Så tanken har slagit mig, men...

–Har du aldrig ångrat dig? –Faktiskt inte.

Jag är jätteglad för att...jag reste ut i världen och fick den erfarenheten.

Jag är glad att jag utbildade mig.

Du ångrade dig inte ens när Alshammar fick Jerringpriset?

Lite kanske. Men jag hade nog inte den talangen.

När det gäller hotellmarknaden så byggs det fler och fler hotell.

Ni inviger snart ett i Göteborg och ni bygger ett hotell ute på Arlanda.

Ser du nån risk för överetablering av jättestora hotell i Sverige och Stockholm?

Man måste skilja på marknaderna. De skiljer sig ganska mycket åt i Sverige.

En risk för överetablering...

Det viktigaste med nya hotell är att inte all kapacitet kommer samtidigt. Det ska slussas in–

–med några års mellanrum beroende på vad det är för typ av hotell.

Hotellet som byggs ute på Arlanda som vi ser bilder på nu... Hur stort kommer det att bli?

Det blir runt 30 000 kvadratmeter och har 414 rum.

Det blir en jättestor bankettsal och cirka 45 medelstora konferensrum. Det blir ganska stort.

Jag tycker inte att det spelar nån roll hur många nya hotell som byggs i Stockholm–

–för det känns som att det alltid är fullt ändå. Har jag fel bild?

Det finns månader när vi sliter. Ligger staden på en snittbeläggning runt 65-70 procent–

–så finns det ändå dagar när det är ledig kapacitet.

Det är absolut inte fullt jämnt. Stockholm jobbar bra på att dra stora kongresser hit.

Kongresser förskjuter trafiken lite. Det kan vara fullt veckorna innan och efter.

Vi har även helgtrafiken. Vi har mycket bra arrangemang i Stockholm. Det är viktigt.

Staden som helhet jobbar bra för att få in flöde.

Men ni tänker inte bara Stockholm?

Vi finns på andra orter i Sverige. I Norge också, för den delen.

Det är ganska dyrt att bo på hotell. Nästan 3 000 kronor per natt.

–Det beror på vilket hotell du bor på. –Clarion Sign kostar väl närmare 3 000?

Nej, jag tror att det snittas runt 1 800-2 000 kronor.

Men då får du mycket för pengarna.

Är ett nytt hotell en säker investering?

Alla investeringar...

Bygger du ett nytt hotell... Ibland äger vi fastigheten och driftbolaget. Ibland är det bara driftbolaget.

Om man bygger en fastighet så måste man se det över lång tid.

Man bygger inte för de närmsta åren. Det är en långsiktig investering.

Det kan vara en bra investering beroende på läget.

Du var med under krisen 2008. Vad lärde ni er av den?

Att vara rörlig vad gäller kostnadsstrukturen.

Att inte ligga på för höga fasta kostnader, utan kunna vända snabbt.

Nu är den en ny kris och en stor oro ute i Europa. Hur rustade är ni för krisen vi befinner oss i just nu?

Tack vare stålbadet 2008 så är vi rätt bra förberedda.

Vi har en bra fördelning mellan fasta och rörliga kostnader.

Det ligger bra på böckerna. Som Carla sa så har vi inte börjat märka av krisen ännu.

Bokningarna på stora konferenshotell görs ju ett eller ett och ett halvt år innan.

6 månader innan är det minsta.

De bokningarna ligger redan i böckerna för 2012.

Hösten nästa år, som Carla säger med 6 månaders eftersläp, kanske vi känner av det.

–Så det finns en oro hos dig? –Det finns en väldig medvetenhet om det.

Vår hotellkedja lever mycket på Skandinaviska hotellgäster.

Som Carla sa, så rör de sig ganska frekvent. Både på affärs-och helg-sidan.

Så jag är medveten, men inte riktigt orolig ännu.

Vi pratar om Carla hela tiden. Jag går över till henne igen.

Vad säger du om konjunkturen när det gäller hotellbranschen i Sverige och Stockholm?

Jag håller med Katalin om att det alltid finns ledig kapacitet.

Inför framtiden är det viktigt att tänka... Om vi vill öka tillväxten–

–så gäller det att spinna vidare på outnyttjad kapacitet.

Den kan vi då använda i vår kommunikation för att få en jämnare säsongsfördelning.

Där kan man jobba med marknader.

Ryska marknaden semestrar till exempel gärna i januari.

Då kan man se var det finns ledig kapacitet och på så sätt finkalibrera våra insatser.

Så det går. Vi behöver få till ännu större kapacitet i framtiden.

Sverige är en liten och ny destination, om man ser globalt sett.

Vi är inte stora destinationen Frankrike. Därför har vi en stor potential.

Man tittar på att tillväxten framöver kommer att skifta till nya marknader.

Vi kan sikta på det och se oss som en ny marknad.

Då får man se vilka konsekvenser de satsningarna får.

Janne, du har en intressant analys angående Stockholms geografiska position.

Du menar att den kommer att få en viss betydelse i framtiden.

Genom historien har vi befunnit oss i periferin långt här uppe, när centrum är nere i Europa.

Nu förändras världsekonomin så att tyngdpunkten inte ligger i Europa utan i Asien.

Det betyder att vi reser dit, men Kontinentaleuropa ska också resa dit.

Om man flyger från kontinenten så passerar man Gotland efter några timmar.

Vi har alltså ett stort försprång härifrån. Det går mycket fortare.

Man kan starta efter jobbet i Stockholm och vara framme innan man ska jobba nästa dag i Peking.

Och om man tittar på relationen till Nordamerikas östkust...

Flygrutten New York-Singapore passerar Stockholm efter halva vägen.

Vi är helt plötsligt navet i den nya ekonomiska geografin.

Betyder det att vi får fler stora företag som kanske lägger sina kontor i Stockholm?

Vi ser en sån tendens redan. Det påverkas av andra faktorer också.

Men också det här med konferenser. Man når Stockholm ganska lätt.

Carla nämnde Ryssland. Stockholm råkar ligga mittemellan London och Moskva.

Det blir en naturlig medelpunkt.

Både om man ska resa ut från ett huvudkontor och om man reser in och konfererar.

Har du funderat på den geografiska positionen?

Vi ser att det finns trender. En är från väst till öst.

Det räcker inte att vi finns mitt i. Det måste finnas nåt som attraherar så att man stannar här.

Annars kan man bli en hubb.

I bästa fall kanske folk konfererar i det nya hotellet på Arlanda.

I värsta fall åker folk förbi. Då stannar inte konsumtionen här.

De utländska besökarna som kommer till Sverige har växt med över 115 procent de senaste tio åren.

Vad är det som lockar folk som kommer hit från andra länder. Vad attraherar mest med Sverige?

Det är olika, det beror på vad du menar med attrahera.

Som konferensland så är vi attraktiva.

Vi är attraktiva som storstad. Mer och mer.

Naturen... Om man tittar på Sverigebilden så är naturen–

–det som turister starkast associerar med Sverige.

När det gäller landet Sverige är det den svenska modellen och samhällsfundamentet.

Vi avslutar med World Economic Forum som gör rankinglistor.

Där placerar sig Sverige högt upp, och har gjort det lång tid.

Vi har legat i topp tre ganska många år. Listan är på 142 länder.

Det säger mycket om den ekonomiska attraktionskraften.

Den svenska ekonomiska modellen har nåt som ger oss bra tillväxtförmåga.

Jag tror att det kan attrahera företag så att de vill etablera sig här.

Tack, Janne och Carla. Jag vandrar över till Katalin igen.

–Har du några reflektioner och synpunkter? –Jag tror att det är jätteviktigt...

...att man tittar på flera marknader. Om vi tar Stockholm som exempel.

Vi lever på många olika marknader. Det gäller att vara attraktiv både som stad och land inför marknaderna.

Det tycker jag att vi är duktiga på.

Det som Janne sa om Stockholms geografiska position i framtiden...

Vad säger du om det?

Det ligger mycket i det du säger.

Vi får väl hoppas att det blir så.

–Jag som bor i Lund... – Du vill kanske ha Köpenhamn?

...har Köpenhamn med 4,5 miljoner invånare i närområdet.

Vi märker också att regionen expanderar enormt.

Vi får hoppas att det handlar om hela Skandinavien och Norden, inte bara Stockholm.

Vi ser att en hel del företag etablerar sig där nere nu–

–varpå vi också satsar på en del nya projekt där nere.

Hur skulle du beskriva dig själv som chef?

Du har rötter i en verkligt individuell idrott som simning.

Nu är du direktör för en hotellkedja, som är ett jättestort lag. Hur vill du agera som chef?

Jag drivs av att vi ska komma fram till målet, hela laget.

Det skojigaste när jag simmade var faktiskt lagkamperna.

Då presterade man nåt tillsammans. Det är lite absurt i en individuell sport.

Det gör att jag inte har nåt problem med att vi är ett gäng som ska ta oss fram.

Jag finner ingen tillfredställelse... Jag vet att jag inte kan ta mig fram själv. Jag behöver alla med mig.

–Är du hård och tuff? –Jag är klar, tydlig och pekar med hela handen.

Sen lyssnar jag på dem jag har omkring mig–

–och gläds åt att vi tar oss framåt tillsammans.

Vi har mycket kvar att uträtta. Vi är en ung hotellkedja.

–Vad tänker du på då? –Vi började för sex år sen med sju hotell.

Idag är vi 20. Om ett och ett halvt år är vi 25.

Vi växer och får många nya anställda i företaget.

Vi skapar nya koncept och får alla att förstå vår vision.

Vi är ett ungt företag jämfört med Scandic som har funnits väldigt länge.

Vad är visionen?

Visionen är så pompös som att "öka livskvaliteten hos våra gäster och anställda".

Att inte vara en tråkig hotellkedja som blir ett negativt svart kryss i ens kalender.

Vi gör det till en upplevelse, om du vill. Att det händer nåt dit du kommer.

Det handlar mycket om att få in stadens befolkning i våra hotell–

–och skapa levande mötesplatser, lite liv och rörelse.

Hur tänker ni när ni anställer personal? Vad är viktigast?

Att de är passionerade människor. Att de tycker om att ge service.

Vi ett annorlunda sätt... Jag önskar att fler såg det så–

–för många gånger används normala cv-förfarande när man anställer.

Det är nästan det sista jag tittar på.

Man kan avgöra på några minuter om personen passar i serviceyrket eller inte.

Apropå några minuter, ni hade en...audition i Göteborg.

1 700 personer kom till det nya hotellet som ska öppnas i januari.

Kan du berätta om idén bakom det här?

Det kom 2 000 människor på den auditionen som du ser på bilderna.

Vi har många unga i vår bransch.

Vi måste svara upp till deras sätt att se på en anställning.

Det är egentligen de som väljer företaget. Vi väljer inte dem.

De har lika mycket frågor om vad vi ska ge dem, som vad de kan erbjuda oss.

Det är ett nytt sätt att söka folk på, som jag tror tilltalar unga människor.

Istället för att bara hoppas på en intervju... Du kan välja att lägga cv:t i en korg–

–eller så förstärker du cv:t genom att på scen berätta varför du är perfekt för jobbet.

De två minuterarna kan avgöra mycket. Men det är bara ett steg i en fem-stegsprocess.

Sen har vi situationsanpassade övningar.

Du, ägaren Petter Stordalen och ett antal stamgäster som satt i en jury. Precis som i "Idol".

–Du säger att två minuter räcker. –Ja, många gånger.

Förr satt jag som alla andra upp emot en timme på varje intervju.

Men jag kände redan efter fem minuter om personen var nån jag ville ha in i kedjan.

Tänk vad mycket tid man slösade bort då. "Det måste vi göra nåt åt."

Då kom vi på det här. Vi fick inspirationen av alla tv-programmen.

Vi förstod att många unga människor vill visa upp sig själva. Det var helt rätt för oss.

Vad tittar du efter under det korta mötet?

Glimten i ögat. Att energin finns där.

Att de är vältaliga och kan uttrycka sig. Och att de kan lyssna in om vi i juryn har frågor.

Vilka väljer du bort?

Egentligen de som inte har glimten i ögat. Om jag inte ser energin och passionen.

Du pratar om passionen och det passionerade.

Finns inte risken att det blir lite "sekt" över det hela?

Det har det inte blivit ännu och lär inte bli det.

Det här är ett första steg i en urvalsprocess.

Sen går vi mer grundligt tillväga.

Det är när vi har stora anställningar och öppnar nya hotell som vi gör auditions.

Eller när vi söker receptionspersonal och frukostpersonal.

Söker jag en marknadschef eller ekonom vill de inte alltid gå ut med att de söker jobb.

Då har vi "pulsmöten" som är ett annat förfarande.

Jag vill skanna så många som möjligt för att hitta de allra bästa.

Du bor mycket på hotell själv. Hur ska ett bra hotell vara? Enkelt uttryckt.

Att personalen ser en och förstår ens behov.

Det finns datasystem som kan göra det. Men också att de ser mig när jag kommer in.

De ska också kunna läsa av... Inatt checkade jag in väldigt sent på ett hotell.

Då har jag inget behov av att prata och bli sedd. De bör också kunna läsa det–

–så att jag snabbt kan få min nyckel och gå upp. Människor som kan läsa andra.

Vilket är det bästa hotellet du har bott på?

Svår fråga. Det finns så många bra hotell.

Om man inte ska välja egna hotell... Vi har såklart mycket att jobba på, som alla andra.

Jag gillar W Hotels. De har en härlig personalfilosofi–

–och människor som är passionerade.

Om du reser utomlands på semester...

Om jag läst på rätt så väljer du gärna bort hotell med klorfyllda pooler.

Jag har ju barn som gillar att ligga i pooler.

–Så det blir nog hotell med pooler många gånger också. –Själv är du trött på det efter simningen?

Jag kommer inte ens ihåg... Jo. Jag badade i en våtdräkt i poolen i somras.

–Varför det? –Jag fryser väldigt mycket.

"Mamma, kan du simma?" lät det.

Till sist, den närmaste framtiden. Vad har du framför dig på agendan?

Vad är det viktigaste för Clarion Hotels?

Vi är inne i en expansiv fas. Vi går från 1,5 miljard till 2,2 miljarder på ett år.

Så det gäller att kavla upp ärmarna.

Vi har Göteborgs Post i januari, Trondheim i april och Arlanda i november.

Sen har vi tre nya kontrakt som ska in efter det. De jobbar man med nu, inte året innan.

Vi planerar stickkontakter och sängar och hur hotellen ska se ut nu.

Det närmsta året kommer nog att bli det tuffaste året för mig inom Nordic Choice och Clarion Hotels.

Men du hinner vara hemma i Lund också?

Stort tack för att du kom hit. Lycka till med det fortsatta arbetet i hotellvärlden.

Nästa vecka är "Fredagsmagasinet" tillbaka. Det blir en ny gäst som jag inte tycker att ni ska missa.

Vi ses då. – Tack så mycket.

Fredagsmagasinet: Katalin Paldeak

”Att öka livskvaliteten för våra gäster”. Det är Katalin Paldeaks enkla motto som koncernchef för Clarion Hotels.

Hos Claes Åkeson berättar hon bland annat om de olympiska gulddrömmarna, hur man hittar rätt medarbetare på 5 minuter och vikten av att ha stora öron.

Hur ser konjunkturen ut för hotellbranschen i Sverige? Carla Aguirre, Visit Sweden, och Jan Häggström om hur intresset för Sverige har ökat och vad det beror på.

Företagande